Ruokailutottumukset opitaan jo taaperona

Usein kuulen puhuttavan siitä, että joku tekee taloudessa kahta tai vaikka kolmea eri ruokaa. Isälle omaa, äidille omaa ja sit vielä lapsille omaa. Tai aikuisille omaa ja lapsille omaa. Tässä monesti syy siihen että lapsiperheessä ei voida tai jakseta syödä terveellisesti. Kun ei muka ole aikaa tehdä lapsille ja aikuisille ruokia erikseen. No onko se raskasta? Mun mielestä ei. Meidän taloudessa on 2 aikuista ja 3 lasta. Ja meillä tehdään ruokaa päivittäin ja vielä kahta-kolmea ruokaa. Toki välillä koko perhe syö samaa ruokaa, koska ruoasta voi tehdä helposti terveellistä ja maistuvaa niin, että se sopii kaikille. Meillä kuitenkin tehdään pääsääntöisesti ”bodyruokaa” ja kotiruokaa. Lasten ruoissa käytetään vähän enemmän mielikuvitusta, eli lisukkeita. Bodyruoka on sit Paulin ruokaa, joka on aika revittyä ja väritöntä. Riisiä, perunaa, pastaa, kanaa, jauhelijaa ja pihvejä jne. Kyl te tiedätte. Itse syön yleensä vähän sitä sun tätä. Jos lapsille tehty perunasose ja lihapullat tai vaikka makaronilaatikko tuoksuu hyvältä, saatan syödä sitä. Nyt kuitenkin viimeisten 2kk ajan olen koittanut karsia kaiken ”turhan” pois ruokavaliostani, sillä tiedän millä pärjään ja mikä riittää minulle. Tykkään myös olla perillä siitä mitä olen syönyt, minkä verran, makrot, kalorit ym kaikki. Siksi mieluummin 3 kivan kokoista perunaa, eikä kauhallinen perunasosetta.

 

No onko se sitten vaikeaa? Tehdä ”monta” eri ruokaa… Meneekö siihen kamalasti aikaa? Ei mene. Eikä ole vaikeaa. Samassa kattilassa voi keittää kaikkien perunat tai makaronit. Osasta tehdään sitten vaan maidosta ja perunoista muussia ja osa laitetaan lautaselle tai purkkiin. Ja samassa kasarissa voi paistaa esim kilon jauhelihan, ja paistamisen jälkeen jakaa niin moneen osaan kuin tarve. Osan laittaa makaronin ja munamaidon sekaan uuniin, ja osan omalle lautaselle jne. Monesti meidän lapset syö myös kovin ”pelkistettyä” mutta terveellistä ruokaa, kuten jauheliharisottoa tai kinkkupastaa tomaattikastikkeessa. Lisänä aina kasviksia tai juureksia, joista meidän perheen suursuosikki on porkkana. Vaikka käytän lasten ruoissa paljon enemmän mielikuvitusta ja makuja kun aikuisten, jää silti lähes aina juustot, kerma ja voi kaupan hyllylle. Terveellinen, säännöllinen ja tarpeeksi monipuolinen ruokavalio on tärkeää kasvavalle lapselle ja nuorelle. Sen takia siihen on mielestäni tärkeä kiinnittää huomiota. Samalla tavalla kuin aikuiselle. Ei riitä että syö kerran päivässä terveellisesti, vaan ruokailujen tulee olla säännöllistä aamusta iltaan. Ruokailutottumukset lapsi oppii jo pienenä. Vanhempien ja koko perheen ruokavalinnat ja ruokailutottumukset vaikuttavat. Sen lisäksi, mitä lapsi syö, on tärkeää se, miten hän tottuu syömään. Hyvän ravitsemuksen lähtökohtana ovat säännölliset ruoka-ajat ja monipuolinen ruoka.

 

Mun ”ei niin värikkäät” eväät. Kanaa, perunaa ja öljyä

 

Musta on hienoa nähdä kun joku vanhempi ei anna pienelle lapselle sokeria. Sillä miksi esim alle 1 vuotiaalle pitäisi syöttää karkkia, pullaa tai jäätelöä? Jos lapsi saa jo ihan pienenä paljon sokeria, se osaa vaatia sitä isompanakin. On paljon erilaisia välipaloja joita tulisi mieluummin syöttää pienille lapsille, kuin näitä herkkuja. Onhan se tietenkin aina helppo tuikata väsyneelle ja kiukuttelevalle naperolle kauppakeskuksessa vaikka jäätelö käteen…

Muistan kun käytiin Lilyn kanssa 3 vuotis neuvolassa, niin neuvolalääkäri sitten haastatteli Lilyä ja kysyi udellen, että mikäs on sellainen herkku, josta sä tykkäät kaikista eniten. Lily vastasi appelssiini. Tuli onnistunut äiti -fiilis. Toki Lily oli jo kolmevuotiaana saanut muitakin herkkuja, mutta ei osannut vaatia tai ajatella sitä sen enempää ”herkkuna”, kun sokerin saaminen oli rajallista.

Vähän myös harmittaa se että esim ravintoloissa ruokailun jälkeen lapsille tuodaan jäätelö, tikkari tai karkit ilman että kysytään vanhemmilta siihen lupaa. En myös tarjoile meillä kotona lasteni kavereille herkkuja, tai jos tällänen tilenne tulisi, kysyisin näiden lasten vanhemmilta luvan. ”Saako teidän Piialle tarjoilla jäätelöä tänään ruokailun jälkeen?” Jos olen itse tarkka lasteni herkkujen syömisestä, niin miksi muut aikuiset saisi antaa lapsilleni niitä?

Enkä missään nimessä sano, että meillä ei koskaan poikettaisi tästä edellä kirjoittamastani ruokailukaavasta. Meidän perhe käy muutaman kerran kuussa ulkona syömässä ja sillon syödään just sitä mitä mieli tekee. Pizzaa, hampparia, leikkeitä tms.. Tykkään myös ruoanlaitosta, joten viikonloppuisin otetaan vähän rennommin. Karkkipäivä meillä on lauantaisin ja se on tiukka! Silloin sitten voi herkutella ja ei muina päivinä herkkuja, ellei ole synttäreitä tms.

Pääsääntöisesti terveellisen ja monipuolisen ruoan syöminen kasvattaa lapsesta terveen ja hyvinvoivan nuoren. Silloin nuori jaksaa liikkua, harrastaa ja keskittyä mm. koulussa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten pidetään huoli siitä että lapset saisivat terveellisen ruoan lisäksi tarpeeksi unta ja säännöllisesti liikuntaa. Tämä sama pätee aikuisiin. Senhän me tiedämmekin ;)

 

 

 

Näillä neuvoilla saat lihasta

Jälleen on aika kertoa teille tarina onnistumisesta. Tarina naisesta, perheenäidistä, joka kamppaili pitkään painon ja ruokailujen kanssa. Suunniteltiin alkuun 3kk pituinen valmennussuhde, joka muuttuikin matkan varrella 6kk pituiseksi ja jatkuu edelleen. Tavoitteena meillä yhteistyön aikana on ollut oppia treenaamaan kovaa, saada lisää lihasta ja opetella syömään treenin vaatimalla tavalla. Mitä enemmän treenaat, sitä enemmän saat syödä. Unella on myös tavattoman suuri merkitys, jos treenaa kovaa ja siksi onkin pakko opetella kuuntelemaan omaa kehoa. Jos kroppa on väsynyt, se kaipaa lepoa. Väsymys on erotettava laiskuudesta. On ihanaa opastaa asiakasta joka on oikeasti kiinnostunut ja tekee juuri niinkin pyydetään. Näin syntyy myös niitä tuloksia! Tämä nainen on täyttä rautaa ja sydän kultaa. Kiitos että olen saanut olla apuna  <3

IMG-20160224-WA0009

”Täytin kesällä 30 v ja päätin hankkia itselleni lahjan, josta olin jo pitkään haaveillut, valmennusta ihmiseltä, joka todella tietää mitä tehdä. Taustasta sen verran, että olen vuosikausia jojoillut painoni kanssa. Välillä on sikailtu urakalla, sitten oltu taas ”tiukalla”, on kokeiltu kaalikeitot ja karppaukset, sillä tuloksella, että vähäinenkin lihas on kadonnut ja peilikuva ei todellakaan ole miellyttänyt. Olen syönyt jatkuvasti liian vähän tai aivan liikaa, kehitystä treeneissä ei ole juuri tapahtunut. Kun Saran kanssa aloitettiin yhteistyö, on moni asia muuttunut. Olen viimein oppinut syömään oikein ja PALJON, ilman, että on kuitenkaan karannut lapasesta. Ja mikä tärkeintä, ei enää stressiä ruoasta, ei huonoa omaatuntoa herkuttelusta, ei enää painon sahaamista edes takaisin, ei enää jatkuvaa painon vahtaamista ja puntarilla hyppäämistä, ei enää kaalikeittoa tai kitudieettejä. Treeni kulkee ihan eri tavalla ja Sara on opettanut, kuinka oikeasti treenataan kovaa. Matkaa on vielä pitkästi jäljellä, mutta hyvää vauhtia täältä ollaan tulossa. Kiitos Saralle kaikista loistavista ohjeista, treeneistä ja tuesta, daami on todellakin oikealla alalla ♡”

Saan asiakkailta paljon ruokakuvia, tässä tämän tarinan kertojalta kuva :) Nam :)