Posket kramppaa ja otsasuoni pullottaa, ai miksi…

Dieetille lähtiessä sitä miettii, että pitäiskö ihan vaan omassa tiedossa koko dieetti- ja kisa suunnitelmat. Ei kertois kenellekkään, tekis vaan. Ai miks? Noku ei jaksa kokoajan vastailla monille ihmisille samoihin kysymyksiin. Miksi teet noin? Miten teet sen? Onko rankkaa? Onko kamalaa? Mitä saat syödä? Noi perus kysymykset nyt viel menee, etenkin kun näen että joitain ihmisiä oikeasti kiinnostaa se mitä ja miten teen… Mutta sit on nää parhaat kysymykset, jotka tulee salaisella nimimerkillä tänne blogiin tai instagrammiin, kuten mm. tämä:

-”En ole blogiasi lukenut. Törmäsin sattumalta ja oli tähän pakko kommentoida. Sulla on kyllä ”ihmeellinen” (oikeasti kehon ja mielen sairastuttava) kisadieetti, jos se kestää 7 kuukautta. En tiedä lähtökohtaa, mutta jotain on pahasti pielessä, jos itseään pitää näännyttää yli puoli vuotta lavaa vartn.”-

AIVAN!!! (huutonaurua ja lähes katkennut otsasuoni) Et tiedä lähtökohtia, mutta silti sinulla on vara sanoa, että kisaan valmistautumiseni on kehon ja mielen sairastuttamista. Miksi haluat tietää asiasta, jos se ei sua kiinnosta? Ymmärrän asian niin, kun et ole ottanut selvää taustoista? Tuon edellisen postauksen perusteellako kerrot nyt vakavin kasvoin, että kehoni ja mieleni on sairas? Elämässä yleensäkkään ei kannata tunkea nenäänsä sinne minne se ei kuulu, tai puuttua asioihin, joista ei ole ottanut selvää. Kuka on puhunut näännyttämisestä? Puol vuotta!? Huh…..ilmeisesti näytän laihalta.

Screenshot_2016-07-19-13-52-10

Olisi mukava tietää mitä tämä kommentin lähettäjä harrastaa itse ja minkälaista kilpailuun valmistautuminen hänen lajissa on? Miten hän syö ja treenaa puol vuotta ennen kilpailua jne..  Käyn tässä läpi nyt muutaman asian, jotka toimivat minun kohdallani tällä dieetillä. Kukin kilpailija ja dieettaaja tekee tätä hommaa tyylillään, mutta kun kommentit tulee minulle, niin ymmärrän että puhutaan minusta.

Me sovittiin yhdessä mun valmentajan kanssa, että käydään läpi pitkän kaavan dieetti, joka tarkoittaa sitä, että ei tarvitse kiireellä pudottaa painoa. Lyhyen ajan dieetit tarkoittaa pieniä kaloreita ja paljon treeniä. Sellasella ei saa muuta kun tuhoa aikaan. Halusimme että kisaan valmistavalla dieetillä on hyvin aikaa panostaa täydelliseen kisakuntoon. Ollaan hiljalleen siistitty kuntoa, syömällä puhtaasti 5-6 kertaa päivässä, n. 2000kcal ruokavalion mukaan ja treenaamalla oikealla tavalla. Täysin normaalia. Kun kunto näytti kiristyvän ja mielikin tämän kautta piristyvän (kun oli päässyt eroon off kauden turvotuksesta ja suolisto ongelmista) alettiin pitämään säännöllisesti tankkaus/herkkupäiviä. Täysin normaalia. Olin lomalla ja lomalta paluun jälkeen tunsin ensimäisen kerran, että vähän alkaa väsymys painamaan. Lepoviikon jälkeen paluu arkeen oli hieman raskasta. Tuolloin koin ensimäisen kerran väsymystä ja nälän tunnetta normaalia useammin päivän aikana. Täysin normaalia. Eli olen ollut reilu 20 viikkoa dieetillä, ei ole juurikaan väsyttänyt eikä nälättänyt. Olen ollut onnellinen ja iloinen. Käynyt normaalisti töissä ja hoitanut perhe ja koti askarreet ja vasta tässä vaiheessa laskettiin kaloreita..mutta olihan niitä mistä laskea :) Mikä tässä oli nyt se asia, mitä mä en tajua ja joka sai mm. tämän kommentoijan vetämään kokonaisen palon herneitä nenään??

IMG_20160804_215502

Instagrammin puolella kävin hetki sitten samantapaisen keskustelun, kun nuori tyttö kertoi kuinka holtitonta elämää elän ja kuinka sairastan syömishäiriötä. Keskustelu loppui siihen, että tyttö sanoi että ei jaksa vastata eikä häntä kiinnosta…AIVAN!!! Miksi silti piti aloittaa naputtava keskustelu, vaikka ei asia kiinnosta, eikä vissiin ollut sitten sitä tietoakaan :)

Nyt mä rauhotun, rentoutan mun naurusta karmpanneet posket, annan otsasuonen laskeutua ja meen syömään mun päivän kahdeksannen aterian, kanaa riisiä ananasta. Vaikka just söin jäätelön! :) Taisin hieman hermostua, koska vihaan sitä että ihmisiä lokeroidaan! Että kaikki fitness harrastajat ovat dieetillä samanlaisia… hou hou… Ja se, mikä tässä kirjoituksessa nyt sit oli se JUTTU, niin olkoon nyt vaikka se, että ei pidä yleistää, jos joskus on tavannut ihmisen joka laihduttaa 1000kcal ruokavalion avulla, ei se tarkoita sitä että jokainen joka pudottaa painoa, tekisi asian samalla tavalla. Eikä ehkä kannata puuttua asioihin, joista ei rehellisesti tiedä tuon taivaallista. Eikä varsinkaan kannata ärsyttää dieetin loppuvaiheissa painivaa äitikarhua. #peace

Seuraa mun kuulumisia:

instagrammi saraliimatta

snap sara.liimatta

sara

26 vastausta artikkeliin “Posket kramppaa ja otsasuoni pullottaa, ai miksi…”

  1. Tosi hyvä postaus ja vastaus saamiisi p*skoihin kommentteihin! Juurikin pitkällä jaksolla on mahdollista tehdä tulosta eikä niin paljon vahinkoa, juurikaan en ymmärrä niitä jotka näännyttävät itsensä 10 viikon dieetillä ja syövät sen alle 1000 kcal päivässä. Onnea vaan siitä paluuseen!

  2. Hyvä postaus :) en ihan ymmärrä aina ihmisten pakonomaista tarvetta puuttua/kommentoida asioihin(etenkään jos ei ole mitään fiksua sanottavaa) ja itsekin kisadieetillä tällä hetkellä olevana osaan hyvin samaistua tähän sun tekstiin!Sulla on muuten ihan loistava blogi,tykkään :) Tsemppiä loppurutistukseen!

    • Moi. Juu, itsekkään en aina ymmärrä, mutta antaa tulla vaan, hauskahan noita hassuja kommentteja on lukea :) Kiitos kovasti ja kovasti tsemppiä sinulle dieetillesi :)

  3. Ääh, ärsyttäviähän noi negakommentoijat on. Toivottavasti tiedät, että ihan tosi tosi moni (enemmistö) myös kannustaa ja tsemppaa sua, mina ainakin innolla seuraan sun päivityksiä eri some-kanavien kautta. Ja meitä on monta, varsinkin tällaisia ”hiljaisia” seuraajia. :) Sun kuvat, edistyminen ja ylipäänsä elämäntapa motivoi mua ihan hurjasti! Paljon tsemppiä loppudieettin, hyvältä näyttää! Varmasti pääset karsinoista eteenpäin ja toivottavasti finaalissa top kutoseen. :)

    • Hei ja kiitos mukavasta viestistäsi. Tsempit on aina tervetulleita ja auttaa jaksamaan <3 Mukavaa että jaksatte seurata <3 Kiitos <3

  4. Hei.
    Ihana, kun oot palannut takas kirjoittamaan tätä blogia!!!! 😊
    Miten paljon aikaa käytät lihashuoltoon? Hieronta? Millainen? Käytkö esim. kiropraktikolla? Onko eroa nyt dieetillä, kuin normaalisti? Olisko hyviä neuvoja himokuntoilijalle, joka ei (olevinaan) ehdi venytellä??? Tsemppiä loppurutistukseen! Hyvältä näyttää!

    • Heippa! On kivaa olla takas ;) Menihän tässä hiljaiselossa oma aikansa, mutta teki ihan hyvää :) Ja heti kun pääsi kirjoituksen makuun, niin alkoi sataa p***a kommentteja, heh :) Nyt dieetillä koen lihashuollon tärkeyden entistäkin tärkeämmäksi. Käyn säännöllisesti hierojalla ja triggerpiste hoidossa. Venyttelen ennen treeniä ja sarjojen välissä, sarjojen välissä venyttäminen sattuu, mutta saa sattuakkin. Sitä suosittelen, kun lihakset ovat lämpimänä, niin venytys tulee oikeaan aikaan. Kiitos kovasti tsempistä! Sitä tarvitaan ;)

  5. Tällaiset kommentit taitaa kuulua johonkin suomalaisten perusluonteeseen, sillä tuntuu että niiltä ei voi välttyä missään. Juuri tänään meinasin kuolla niin nauruun kuin myös myötähäpeään, kun joku oli kommentoinun uimari ryan lochten 8000kalorin ruokailujen olevan tyhmää ja väärin. Sopiva kilpaurheilijan ruokavalio on kuulemma 3500kcal ja vain satakiloiset voi syödä enemmän. Toivon todellakin että kommentti oli vain huono läppä koska muuten en oikein tiedä miten tuollaisiin älynväläyksiin pitäisi oikein reagoida. 😂

    • Moi. Joo niin se taitaa olla, harmittaa välillä vaan että miten suomalaisiata löytyy näin paljon negaa :( Mä näin ton saman jutun kyseisestä uimarista ja nauroin myös ja toivoin kommentin olevan vitsi… aikamoinen älynväläys tosiaan :D

  6. Hyvä Sara, hyvä postaus ja hyvä ärripurri päällä tekee välillä ihan hyvää. Mutta kateellisten lössyköiden kommentit kannattaa päästää toisesta korvasta tai silmästä sisään ja samantien toisesta ulos. Täytyy vain harmitella että ihmiset jotka eivät mistään mitään tiedä, viitsivät nähdä vaivaa kyseisin kommentein.
    Olen ihmetellyt myös miten fitness urheiluun puututaan niin kauhean ilkimielisesti. Nyt olympialaisten aikaan on tullut monta hyvää dokumenttia urheilijoista esim. painija Petra Ollista ja huippu juoksija Usain Boltista. Ei ole helppoa tietä päästä huipulle, itsensä on todella pistettävä likoon. Jokaisessa lajissa on omat tiukat rajoitteet treenaamisesta ja ruokavaliosta lähtien.
    Sä olet pärjännyt hienosti ja olet rehellisesti tuonut esiin tunteesi ja vointisi, ilot ja surut, se on hienoa. Toivon kaikkea hyvää ja jatka samaan malliin.

    • Moikka ja kiitos pitkästä ja hyvin rakentavasta viestistäsi. Oli otsasuoni kyllä ennennäkemättömän pulleana eilen kun tätä postausta kirjoitin, hehe :) Olen itsekkin seurannut nyt olympialaisten aikaan monia urheilijoita ja heidän valmistautumista kisoihin. Monet heistä saa myös paljon p***a kommenttia, jotka varmasti suurin osa on lähtöisin ihmisiltä, jotka eivät kilpaurheilusta mitään tiedä. Jännä juttu että silti pitää avautua ja yleensä aina anonyyminä. Kiitos vielä että kommentoit ja kaikkea hyvää myös sinulle ja ihanaa syksyä <3

  7. Moi.
    Mun on pakko tunnustaa, että fitnesskisaajilta tulee kysyttyä herkemmin kaikenmaailman ”mitä saat syödä?” ”Onko nälkä?” ”Väsyttääkö?” Jne. kysymyksiä. Kysymysryöpyn lomassa usein koko ajan mietin, että ilkeisköhän vielä kysyä… Mut kun mä oon niin kade fitnessurheilijoiden itsekurille ja laji kiinnostaa aidosti! Itse rakastan treenata salilla, mut kaikki aerobinen kehtuuttaa ja ruokavalio on aamupalaa lukuunottamatta ihan kauhea. Aamupala on huippu siks, että joka aamu päätän ottaa itseäni niskasta kiinni jne. Anteeksi, meidän kaikkien yliutelijaiden puolesta 😉.

    IHANA KUN TAAS KIRJOITAT BLOGIA!

    • Moi. Se on mukavaa, että on ihmisiä joita laji kiinnostaa. Tämän takia aidosti kiinnostuneille ihmisille on mukava vastata ja kertoa edistymisestä. Niinkuin alussa sanoinkin. Kyllä multa saa kysyä, jos oikeasti on kiinnostunut. Turhaan pyydät anteeksi, hupsu ja kiva että tykkäät blogista ;)

  8. Hyvä kirjoitus!
    Samoja kysymyksiä, ihmetyksiä ja ”besserwissereitä” tuli omallekin tielle tuossa viime kevättalvena oman kisadieetin aikana. Alkuun se vielä meni, mutta sitten kommentit alkoivat olla luokkaa kun olen niin riutuneen ja huonon näköinen, liian laiha. Huomasin jopa itse pukeutuvani helposti vähän ”säkkimäisiin” vaatteisiin peittääkseni pikkuisuuttani vierailta ihmisilstä. Joku oli jopa ajatellut minun sairastuneen kun kuihduin niin pieneksi. No ei siinä mitään, pienihän sitä loppuvaiheessa onkin ja se otsasuoni pullottaa vaikkei olis syytäkään, hehe ;) Mutta se ruuasta ihmettely ja puljaaminen, eväiden ihmettelly ja saatko syödä mitään – kysymykset alkoi jossain vaiheessa olla ehkä vähän liikkaa kun alkoi muutenkin jo väsy painaa. Ja kisan jälkeen kommentit ”nythän sä voit taas alkaa syödä mitän vaan” , ”et kai sä enää syö dieettiruokaa” – siis wat? puuroa, lihaa, perunaa, pastaa, kanaa, vihanneksia, hedelmiä? Mitä ihmen dieettiruokaa? Ihan tavallista ruokaa, niinkuin koko dieetin ajan.
    Helposti tosiaan kommentoidaan, ehkä tahtomattaan vähän ilkeästikin, kun ei asioista tiedä. Enkä kauheasti ole nyt tuulettanut, että uusi valmennuskausi – 2018 kevättä varten alkoi nyt!!
    Mut silloin kannattais olla joko hiljaa tai reilusti kysyä. Itse yritin jossain vaiheessa myös reilusti kertoa, mitä oikein teen, syön, miten dieetti menee, mihin se laihtuminen perustuu jne. jotta ihmiset ymmärtäisivät, ettei tässä millään kitukuurilla olla, ehei, ei ollenkaan. Mut aina on silti niitä….
    Tsemppiä sulle, ja Lahteen tulen katsomaan, olethan lavalla!

  9. Hei. Haluan sanoa, että olen itse sairastanut 2 x anoreksian. Muistan vain miten hyvä olo mulla oli silloin” dieetillä” koko ajan. Ja puolustelin koko ajan itseäni, kun omasta mielestä olin ”elämäni kunnossa”. Niiltä ajanjaksoilta en juuri muista muuta kuin liikunnan ja ruokailun tarkkailemisen. Se ei ollut mielestäni negatiivista eikä mitenkään inhottavaa, nautin siitä. Ymmärrän kyllä miksi fitness ihmiset puolustelevat omaa elämäntapaansa. Siihen kontrolloinnin tunteeseen jää ikäänkuin koukkuun. Kannattaa miettiä mitä siellä taustalla on mitä haluaa kontrolloida. Itsellä oli huono parisuhde ja masennus. Nykyään en ole enää syömishäiriöinen, en myöskään fitness. Fitness tuntuu minusta vain ”sallitulta syömishäiriöltä”, ainakin näin ystäväni fitnessuraa seuranneena ja monilta muiltakin kuulleina.

  10. Hei.

    Edellisen kommentoijan lausahdus ”en ole enää syömishäiriöinen, en myöskään fitness” sai kommentoimaan. Olen pohtinut tätä vastakkainasettelua syömishäiriö vs. fitnesskisadieetti. Olen seurannut läheltä molempia. Ymmärrän oikein hyvin syömishäiriötä sairastaneen tai muuten sen asian kanssa tekemisissä olleen huolen ja ristiriitaiset tunteet fitnessurheilijoiden kisadieettiä kohtaan! Molemmissa kontrolloidaan voimakkaasti syömistä ja liikkumista ja ne hallitsevat elämää. MUTTA:

    Kisadieettaaja syö! Syö sen minkä moni ”liikkumaton” kuluttaa. Syö puhdasta ja terveellistä ruokaa. Syömishäiriöinen pyrkii olemaan syömättä juuri ollenkaan! Saattaa syödä mitä sattuu, saattaa ahmia itsensä nopeasti tikaten täyteen herkkuja ja oksentaa. Syömisestä tulee huono omatunto. Kisadieettaaja liikkuu monipuolisesti ja pyrkii pudottamaan suht hitaasti painoaan, siis rasvaa. Syömishäiriöiselle riittää että paino ylipäätään putoaa ja pian. Kisadieettaaja kertoo dieetistään avoimesti ystävilleen, perheelleen jne. Hänellä saattaa olla valmentaja apuna. Hän menee lääkäriin, fysioterapiaan jne., jos tarvitsee. Syömishäiriöinen ei kirjoita blogipostausta ”olen sairastanut jo viikon anoreksiaa, huomenna on kuntotsekkaus valmentajan kanssa”.

    Jos kysyisi lääkäriltä: ”Kumpi on terveellisempää: puolen vuoden dieetti kohti fitnesskisalavaa vai syömishäiriö?”, niin epäilen, että valinta olis jälkimmäinen. Toki fitnesskisaaja voi sairastua syömishäiriöön, niin voi moni muukin. Onkohan tehty tutkimusta asiasta? Itse kyllä epäilen, että on monia muita, paljon todennäköisempiä, altistajia kyseiseen sairauteen.

    Pahoitteluni, että kirjoitin todella kärjistäen. Enkä halua loukata ketään! Mutta, Sara, kuulostaako tämä urheilijan ja PT:n korvaan ihan hassulta?

  11. Toisin kuin yleisesti ajatellaan, minulla ei syömishäiriöaikana ollut ajatusta pudottaa painoa mahd.nopeasti, vaan elää juurikin mahdollisimman terveellisesti ja liikkua pakonomaisesti PALJON. Kai se sitten oli enemmän ortoreksiaa tms kuin perinteistä anoreksiaa? Paino tippui sitten vaarallisen alas ja ajatus ei enää kulkenut yhtään. Näiltä vuosilta ei ole jäänyt aivoihin varmaan mitään muistijälkiä, niin vähällä energialla olen elänyt 😃 Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä fitnessurheilija näistä mun ajatuksista ajattelee. Mulla on yks hyvä ystävä fitnessurheilija ja hän on kyllä hyvin ahdistunut tilantesta missä on ruokaa tarjolla ja ei voi melkeen ikinä kaveriporukassa syödä mitään. Koulussakin on aina omat eväät mukana jne. Koulu ei myöskään ole sujunut kovin hyvin, mistä olen ollut huolissani 😓 olen esittänyt huoleni kaverille, mutta hänelle tuo fitness tuntuu olevan se elämän tärkein juttu, viis koulusta tms.

  12. Mulla nostaa kanssa niskavillat pystyyn nämä kaiken maailman besserwisserit, jotka tietää just kuinka sun pitäis elämääsi elää. Oli aihe sitten mikä tahansa (fitness tosin on varmasti aivan omiaan tähän), niin stereotypiat jyllää ja niiden perusteella nää tyypit tulee tuomitsemaan. Itse en ole fitnessharrastaja, mutta mullakin on ne omat asiat elämässä, joista ihmisillä on kummallista tarvetta kommentoida ja ihmetellä. Ei voida vain hyväksyä, että kaikki eivät halua tehdä samoja asioita kuin tämä toinen ja he ovat silti omien valintojensa kanssa varsin onnellisia! Alan oikeasti uskomaan siihen, että Suomi on pessimistien besserwissereiden maa, missä valtavirrasta erilailla toimivassa ihmisessä nähdään olevan jotain vikaa ja tyyppi täytyy saada ruotuun ja uskomaan ne MINUN totuudet ja toimimaan kuten MINÄ tekisin. Nämä kaikkitietävät ovat varmaan fitneksestäkin lukeneet tätä niin paljon pinnalla ollutta negatiivista arvostelua, joten sen perusteella tietävät sanoa, että kaikki harrastajat ovat sairaita!

    Mulla kanssa vähän tais kierrokset nousta. :) Mutta joka tapauksessa itse nostan hattua tuolle työlle, mitä teet. JA BTW, näytät kuvassa UPEALTA!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta