Yllättävä painonnousu

Mä olen ollut joskus tosi koukussa henkilövaakaan ja ravasin vaa’alla päivittäin. Edellisenä päivänä kaikki saattoi olla ok ja seuraavana päivänä vaaka taas valehteli reilusti yläkanttiin.. Mistä tämä yllättävä painonnousu sitten voi johtua? Ja mitä pitäisi uskoa? Sitä pääse kyllä helpommalla, kun ei käy vaa’alla ollenkaan… mutta jos se vaaka joskus kuitenkin yllättää, niin..

Tuntuuko sustakin joskus siltä, kuin keho olisi kerännyt muutaman lisäkilon, ihan tuosta noin vain? Kiinnitäppä näihin asioihin huomiota, niin tiedät mistä yllättävä painonnousu voi johtua.

PhotoGrid_1436365555320

Jos on tottunut syömään vähäsuolaista ruokaa, niin silloin tällöin suolaisemman ruoan syöminen kerää kroppaan normaalia enemmän natriumia. Natriumia on suolassa ja mm. monissa leikkeleissä ja valmisruoissa. Saamme kaiken tarpeellisen natriumin ravinnosta ilman, että ruokaan lisätään suolaa. Kasviksissa, hedelmissä, lihassa ja maidossa on luonnostaan ihmiselle sopiva määrä suolaa. Natrium on se aine, joka sitoo runsaasti nestettä kehoon, joka sitten näkyy turvotuksena. Turvotus kestää muutaman päivän, jonka jälkeen kehon nestetasapainoa säätelevät munuaiset alkavat poistaa liiallista natriumia ja turvotus laskee. Huono- ja vähäinen uni, kuukautiset, jotkut lääkkeet, epäsäännölliset elämäntavat ja stressi aiheuttavat myös nestettä ja turvotusta kehoon. Myös kova kuntosalitreeni kerää lihaksiin solunestettä, joka voi näkyä pienenä painonnousuna vielä muutaman päivän päästäkin.

Näyttökuva 2016-2-28 kello 10.40.17

Kun ruokailet, niin on hyvä muistaa nämä pari asiaa:

-Annoskoko kannattaa pitää maltillisena, sillä suuri määrä ruokaa kerralla vaikeuttaa ruuansulatusta ja aiheuttaa vatsakipuja sekä turvotusta.

-Kiinnitä huomiota ruuan laatuun. Puhdas, ravinnerikas ja kuitupitoinen ruoka estää parhaiten turvotusta, joten valitse lautasellesi laadukasta ruokaa.

-Kuidut edistävät ruuansulatusta ja vatsan normaalia toimintaa. Liukeneva psylliumkuitu on paras tähän. Kiinnitä huomiota myös hiilareihin, sillä nekin sitovat nestettä kehoon.

-Vaihda tavalliset ruokasuolat käsittelemättömään meri- tai vuorisuolaan.

-Vaikka turvottaa, muista juoda myös ruoan kanssa vettä!

 

— Huonosti imeytyviä ja ilmaa kerääviä aineita ovat mm. makeutusaineet, sokeri, valkoiset jauhot, herneet, pavut, ksylitoli, kaalit, sipuli, sienet, paprika ja hiilihappopitoiset juomat —

Näyttökuva 2016-2-28 kello 9.57.47

Jos haluat helliä ja pitää huolen suolistostasi, olisi tärkeää, että suolisto tyhjenisi vähintään kerran päivässä ja mielellään heti jo aamupäivän aikana. Tämä onnistuu, kun katsot mitä syöt ja harrastat liikuntaa. Suoliston tasapainon saavuttamiseksi ruoansulatusentsyymit ovat hyvä keino. Nämä entsyymit ovat proteiineja, jotka pilkkovat ravinnon ruoansulatuskanavassa pieniksi osiksi, jotta ravintoaineet pystyisivät imeytymään ohutsuolesta elimistön käytettäväksi. Täytyy kuitenkin muistaa että vitamiinit B-, C- sekä E-vitamiini ja sinkki toimivat entsyymien apuna ja aktivoi toimimaan.

WP_0038431.jpg

HUOM!

Sen lisäksi, että kiinnittää huomion ruokailuun, tulisi myös liikkua säännöllisesti. Suositeltavaa on myös vahvistaa keskivartalolihaksia, sillä liikunta lisää myös suoliston liikkuvuutta.

 

sara

2 vastausta artikkeliin “Yllättävä painonnousu”

  1. Tää postaus tuli mulle ihan kreivin aikaa. Eilen illalla ihan mielenkiinnosta mittailin vyötärön-, vatsan- ja lantionympärystä pitkästä aikaa. Olin ihan kauhistunut et miten mulle oli tullut muutamia senttejä jokaiseen noista..Miehen kanssa sit juteltiin ja sen perus oot hyvä just tollaisena osion jälkeen hän sitten sano et sä ky kyllä syöt tosi isoja annoksia. Tää on mulle suuri ongelma vaikka ihan normaalipainoinen aina oon ollukkin. Syön terveellisesti, liikun paljon ja herkuttelut ei oo ikinä ollu ongelma, esim. Sokerisista herkuista en erityisesti ees välitä mut ne annoskoot….Nyt tein maaliskuun alulle päätöksen et annoskoot syyniin niin eiköhän ala tapahtua!
    Mukavaa kevättä ja kiitos ihanasta blogista!

  2. Liikun noin 4 kertaa viikossa eli aerobista liikuntaa ja salilla huhkimista. Katson mitä syön ja välillä käytän ruoat myös vaa’an kautta ennenlautaselle menoa, jotta hahmotan paremmin ruokien määriä.
    Olen vuoden alusta kiinnittänyt erityistä huomiota ruokavaliooni ja auta armias, kun viime sunnuntaina tempasin ja söin ison annoksen sushia. Kilo pätkähti lisää lukemia vaakaan. Toki järki sanoo ettei yhdestä isosta sushiateriasta tule rasvaa 1 kg, koska palasin heti normaaliin ruokavalioon. Nautin soijaa myös sushin kanssa eli suolaista oli. Ehkä on parempi mieli ettei vaa’ alla hyppää usein, koska helposti sitä pahoittaa mielensä. Turhaan. Suunta on kuitenkin mainio ja alaspäin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta