Vähäinen uni lihottaa

Onko joulun kiireet aiheuttanut stressiä? Vaikuttaako stressi unen tuloon illalla? Mulla on paha tapa käydä illalla sängyssä läpi päivän menneitä asioita ja seuraavan päivän tulevia. Pyörin peiton alla ja suunnittelen tulevaa. Mutta huonoin ehkä kaikista on se, että räplään kännykkää sängyssä… (TIEDÄN!!!) Nyt kun nää ”joulun” kiireet on saanut mun kalenterin pullolleen asioita, mietin iltaisin miten kaikesta selviän.. Tai mitä tässä valehtelemaan, kun iteasiassa.. tätä on jatkunut jo pidempään, joten ei tää ole kaikki ainoastaan joulun syytä.

Viimiset puol vuotta on ollut aika rankkaa. On ollut koulu stressiä, lasten sairaudet, hektistä töissä ja kaikkea muuta mukavaa… Olen jo pitempään kärsinyt uniongelmista ja tästä seuranneista muista ”ongelmista”.

Jokainen varmaan tietää mihin kaikkeen uni vaikuttaa. Huono ja liian vähäinen uni sekä lepo vaikuttavat koko kehoon! Eli ihan kaikkeen. Hyvä ja riittävä uni on tärkeää koko keholle meidän jokapäiväisessä elämässä. Huonosti nukutut yöt laskevat kenen tahansa mielialaa. Pidempään jatkunut unettomuus aiheuttaa ärtyneisyyttä ja mielialan vaihteluita. Been there, done that! Unettomuus heikentää myös keskittymiskykyä ja muistia, sekä vaikeuttaa uuden oppimista. Unen aikana aivojen lisäksi palautuu myös lihakset. Uni edistää fyysistä palautumista, ja syvän unen aikana lihasjännitys laskee ja lihakset rentoututuu.
Univaje heikentää vastustuskykyä, lisää stressihormonin eritystä ja aiheuttaa haitallisia muutoksia rasvojen ja hiilihydraattien aineenvaihdunnassa. Riittämätön uni vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja insuliiniresistenssiin ( 2tyypin diap.) Huonosti nukkuvan ihmisen suolistoa ympäröivän eli viskeraalisen rasvan määrä lisääntyy ja vyötärön ympärys kasvaa; eli univajeesta kärsivä lihoo!! Huonosti nukkuvan on täten vaikea laihtua ja hallita painoaan. Kun nukkuu vähän ja huonosti, paino nousee ruokahalun kasvaessa, koska tällöin tekee mieli rasvaa ja hiilihydraatteja sisältäviä herkkuja ja välipaloja.

Alla muutama erittäin pätevä neuvo jokaisen päivään, jotta silloin kun on aika mennä nukkumaan, uni tulisi herkästi. Vaikka neuvot on hyvät, ei ne silti aina toimi, mutta yritetään ainankin!

Aamu:  Nouse joka aamu samaan aikaan ylös.
Nuku viikonloppuisin korkeintaan 1-2 tuntia myöhempään kuin normaalisti.
Nouse sängystä heti herättyäsi.
Syö aamiainen.

Päivä:  Noudata säännöllistä ruokailurytmiä.
Vältä raskaita, rasvaisia aterioita, sokerisia välipaloja ja napostelua.
Ulkoile raittiissa ilmassa.
Harrasta liikuntaa.
Juo riittävästi vettä päivän aikana. Vältä kofeiinipitoisia juomia ja kahvia, aamulla ok.
Älä pidä itseäsi liian kiireisenä. Varaa aikaa myös rauhoittumiseen.
Pidä päiväunet lyhyinä, enintään 10−30 minuuttia.

Ilta:  Vältä tietokoneen, kännykän ja television ääressä istumista ennen nukkumaan menoa.
Vältä kofeiinipitioisia juomia (kahvi, tee, energia- ja kolajuomat).
Syö kevyt iltapala ja juo vain vähän. Vältä erityisesti raskaita ja rasvaisia aterioita.
Vältä oleskelua kirkkaassa valossa.
Opettele rauhoittumaan ja rentoutumaan noin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa.
Mene ajoissa nukkumaan!

Mä mietin kokoajan että tää on vaan joku vaihe, hetkellistä ja kyllä tästä selvitään. Silti tuntuu, että kun joku yksi asia on saatu pois päiväjärjestyksestä, niin alkaa jokin uusi ja stressaava asia painaa päälle. Oravanpyörä. Kunhan nämä uniongelmat nyt vaan loppuisi… Kertokaa jos tulee jotain hyviä tapoja päästä eroon mm. joka iltaisesta kännykällä olosta ja liiallisesta kahvin juonnista. Miten saisin nukuttua paremmin? Pakko saada nukuttua yöllä enemmän ku 6h ja sekin joka yö katkonaista unta… huoh…kohta alkaa farkutkin kiristää :D

…Ja äh, mitä sit jos sitä vähän keskivartalo pyöristyy, laitetaan se joulun piikkiin ;)

Nyt; Hyvää yötä! <3

Väsynyt mutta onnellinen kävi tänään malmilla valmentajan valvovan silmän alla treenaamassa.
Väsynyt mutta onnellinen kävi tänään malmilla valmentajan valvovan silmän alla treenaamassa.
sara

9 vastausta artikkeliin “Vähäinen uni lihottaa”

  1. Yön aikana keho rakentaa itseään.. jos ei sillä ole rakennusaineita (mm mineraaleja, kivennäis ja hivenaineita) tarpeeksi niin uni ei voi olla levollista ja rauhallista. Ite aloin ottaa illalla Restoratea.ja mun vuosia jatkuneet uniongelmat loppu siihen. Nykyään joka aamu kiitän itseäni että otin sen käyttöön, mikään ei ole hienompaa ku nukahtaa hyvin ja herätä hyvin :)

  2. Kuulostaa niin tutulta! Sängyssä sitä usein oikein pysähtyy pohtimaan ja stressaamaan, mikä on ihan älytöntä.. Itselleni on jonkin verran auttanut helpot mindfullness-harjoitukset, ihan muutaman minuutin hengitykseen keskittymistä jne. On esim. sellainen tosi kiva puhelinsovellus kuin Headspace, jossa on valmiita harjoituksia joissa mukava miesääni neuvoo miten ajatusten pyörimistä saa rauhoitettua. Ne on helppoja ja lyhyitä, usein kyllä meinaa uni tulla jo kesken harjoituksen! :D

  3. Kympiltä laitan puhelimen lataukseen eri huoneeseen ja otan melatoniinia. Sitten luen sängyssä naistenlehtiä tms hömppää ja 30-60min niin johan alkaa väsyttää. Uni tulee lähes samantien :) Yksi hyvä Jutta Gustafsbergiltä saatu vinkki on, ettei ajattele mitään negatiivista ennen nukahtamista vaan miettii mitä kaikkea ihanaa omassa elämässä on ja mistä on kiitollinen. Positiivisella mielellä nukkuu levollisemmin. Tsemppiä!

  4. Mulla oli kauheat nukahtamisvaikeudet viime vuonna, kun elämässä sattui ja tapahtui paljon ikäviä asioita. Kaisa Jaakkola oli meillä työpaikalla luennoimassa ja hän sanoi että Magnesiumia kannattaa ottaa illalla, sopiva päiväannos voi olla jopa 800mg eli reilusti enemmän kun purkkien kyljessä lukee. Toinen vinkki minkä luin jostain, oli laittaa villasukat jalkaan nukkuessa :) tää oli mulle tosi outoa kun nukuin aina paljain jaloin, mutta yllättäen siihen tottui ja jäin koukkuun. Kännykkää en selaa iltaisin, laitan sen vain lataukseen, mutta luen kirjaa/lehtiä ja se alkaa nukuttamaan!

    Nukahtamisvaikeudet helpotti kun elämäkin alkoi ”tasaantua”, mutta edelleen silloin tällöin tulee niitä hetkiä kun nukahtaa todella väsyneenä ja sitten havahtuu johonkin ja herää – eikä saa heti unta. Saatan sitten tunnin tai pari siinä pyöriä, mutta jotenkin viime vuoden jälkeen en ole ottanut siitä enää niin stressiä, ennen mulla sydän hakkasi ja silmät pyöri päässä kun mietin vaan että ”pakko nukahtaa” :D

  5. Kuulostaa tutulta… Se on kauheeta, kun väsyttää ja haluis nukkua, muttei vaan saa aivoja ja ajatuksia offille! Ja sitten ku nukahtaa, ni uni on katkonaista ja näkee ihan levottomia unia. Hyvät yöunet on kanssa yks asia, mitä osaa arvostaa vasta kun sen menettää… Tsemppiä, toivotaan, että stressi vähän hellittäis itse kullakin!

  6. Kuullostaapa tutulta… Helpommin sanottu kuin tehty, että pääsisi eroon huonoista iltatavoista ja oppisi käymään rennolla mielellä nukkumaan. Itse syyllistyn asioiden päässä pyörittelyyn usein, eikä uni meinaa tulla illalla, eikä öisin. Päivällä taas voisin nukkua vaikka viidet pitkät päikkärit… Univaikeudet on kyllä kurja vaiva :( Itse oon saanut avun laittamalla rauhallista ja rentouttavaa musiikkia soimaan. Spotifyn soittolista Uni ei tuu, on osoittautunut loiatavaksi :D Musiikki auttaa jotenkin keskittymään siihen rauhalliseen fiilikseen ja auttaa unohtamaan kaikki ajatukset. Ystävä sai vaikeisiin uniongelmiin nopeasti avun sellaisesta homeopaattisesta valmisteesta kuin Coffea Alfaplex.

    Toivottavasti uniongelmasi ovat pian takana päin ja löydät avun ja hyvät iltarutiinit itsellesi, mitkä toimivat. Kauniita unia! :D

  7. Hyviä vinkkejä! Osaisitko sanoa jotain 3-vuorotyöläiselle? Vuorot pomppivat illasta aamuun… Siihen yövuoro (pahimmillaan ekaks 7-12 jonka jälkeen ysin jälkeen yövuoroon). Mitään säännöllisyyttä työajoissa ei ole. Välillä 7pv putkia, joskus ainoastaan 1 vapaapäivä pitkien työpäiväputkien välissä. Teen siis hoitotyötä.
    Tuntuu mahdottomalta saada taas painoa pudotetuksi. Mikä neuvoksi? Koen pahimmiksi kompastuskiviksi yövuorot. Eka valvon normaalisti päivän, syön säännöllisesti. Sit tulee yö, jolloin edelleen joudun syömään koska NÄLKÄ tulee! Yön jälkeen nukun ehkä 5-6h, jonka jälkeen hiilarihimot ihan törkeet :D

    • Moikka. Toi on kyllä vaikea juttu, itselläni ei ole kokemusta kolmivuorotyöstä, joten kokemuksella en osaa sanoa, että mikä olisi paras mahdollinen tapa pitää nälkä kurissa näissä vuoroissa ollessa, MUTTA minulla on muutama valmennettava ja hyvä ystävä yötyöläinen ja hoitotyössä osa myös. Monelle on ollut avuksi se, että syö pieniä välipaloja enemmän aina yövuoroissa ollessa. Esimerkiksi hedelmiä: omenaa ja banaania ym. Myös teen juominen täyttää vatsaa. Eli jos noissa vaikeissa vuoroissa tai vuoron vaihdossa söisit tavallista useammin vuorokaudessa, niin voisiko se pitää nälän kurissa? Saatko nukutuksi kuitenkin hyvin työvuorojen välillä? Tai siis että onko uni sikeää? Voisit myös aloittaa aina aamun/päivän/illan tai milloin ikinä heräätkään, niin aina täyttävällä smoothiella. Toimii, ja seuraavaksi sitten vasta ns. aamupala :)

    • Yleensä nukun yövuoron jälkeen sikeästi sen 5-6h. Mutta onhan siinä univelkaa kylliksi asti, kun joutunut normisti heräämään edellisenä aamuna. Työ on kuitenkin rankkaa henkisesti että fyysisesti. Kiloja tahtoisin niin pois, edes 6 alkuun jotta olisi normaalipainon puolella. Olen joskus laihduttanut kotiäitinä ollessa, niiiiin paljon helpompaa =) Eikä silloin ollut kilpirauhasen vajaatoimintakaan häiritsemässä. Yövuorossa minulla ei sinänsä ruokailu niin hankalaa ole, vaan seuraavana päivänä. Olo on pökkyräinen, ja tekisi mieli vetää nuudelia ja karkkia. Niitä en tosin syö, mutta tuskissaan on hankala pyöriä :D Olen ollut joskus kiloklubissa, kaikki menee siinä hyvin yövuoroa lukuunottamatta. Ruokailua kun tulee kahden päivän puolelle normaalia enemmän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta