Mitä tarttuu kaupasta mukaan, jos ei ole tehnyt eväitä

Edellisessä kirjoituksessa kerroin helposta riisipuuro reseptistä, jota voi valmistaa aamupalan lisäksi vaikka töissä välipalaksi. Yritätkö sinäkin syödä järkevästi tai ruokarungon mukaan? Uskon että moni muukin miettii välillä kaupassa ollessa, että mitä helppoa sitä nappaa mukaan, jos ei ole ehtinyt tehdä töihin eväitä. Päivään ja aterioihin tulisi sisällyttää hyviä rasvoja, proteiinia ja hiilihydraatteja sopivissa määrin. Lähdin tätä postausta varten kauppaan etsimään niitä ruokia ja raaka-aineita, joita on helppo syödä ilman sen kummempaa valmistusta. Monelta työpaikalta löytyy varmasti mikro, joten lämmin ruokakin järjestyy käden käänteessä, kunhan vaan osaa valita oikeita aineksia.

PhotoGrid_1448197073776
Hiilaria
PhotoGrid_1448197120523
Lisukkeita aka vatsan täytettä
PhotoGrid_1448197195779
Rasvoja ja protskuu
PhotoGrid_1448197249273
Proteiinia

 

Mikrossa on helppo valmistaa puuroa, munakasta, pakastevihanneksia ja riisisekoistusta. Lisukkeeksi sopii mainiosti esim leikkeleet tai tonnikala. Välipalaksi riisikakkujen tai kalkkuna kauraleipien kanssa maistuu kätevästi rahka tai raejuusto, ja mm. mehukeitto, vauvan soseet, marjat ja hedelmät toimii lisukkeena. Sit vielä hyvät rasvat, eli kuvista puuttuva kookosöljy, avokado ja pähkinät, keltuainen ja lohi :) Eiku syömään!

Kalkkunaleikkelettä, banaania ja ananasta, nam!
Kalkkunaleikkelettä, banaania ja ananasta, nam!

Helppo ja kuohkea riisipuuro muutamassa minuutissa

Kuukauden blogitauko on nyt päättynyt! Mulle bloggaaminen on aina ollut tapa purkaa ajatuksia, eli kirjoittaa ns. päiväkirjaa. Nyt on kuluneet päivät ollut suhta samanlaisia ja siihen lisäksi paljon koulujuttuja, niin ei ole ollut aikaa eikä mitään mielenkiintoisia aiheita kirjoittaa. Kuukauden tauko on ollut ihan jees, olen ehtinyt koneella ollessa panostamaan kouluun ja on jäänyt hyvin energiaa ja aikaa olla lasten kanssa. Blogin päivitys kun ei tapahdu muutamassa minuutissa. Treeneihinkin oon saanut jälleen extra hyvän draivin.

PhotoGrid_1447618448427

Pika kuulumisien lisäksi ajattelin laittaa tällä viikolla muutaman hyvän reseptin jakoon. Nämä ruoat löytyy suoraan mun ruokapäiväkirjasta. Näitä safkoja mä siis syön päivittäin :)

Nyt seuraavaksi tulee mega resepti super helppoon riisipuuroon joko aamupalaksi tai välipalalle. Näin helppoa riisipuuron tekeminen ei ole koskaan ollut! Tiedäthän miten kauan menee aikaa seisoa hellan äärellä ja sekoittaa kattilassa kiehuvaa maitoa ja riisiä, jotta maito ei pala pohjaan. Uunipuuro on kätevämpi, tunniksi ainekset vaan uuniin ja samaan aikaan voi vaikka käydä lenkillä tai imuroida. Mutta uunipuuro ei ole sama asia! Keitetty riisipuuro on vaan parempaa. Nää on toki makuasioita, joista ei voi kiistellä, mutta jos tykkäät keitetystä puurosta niin tää resepti sun on pakko kokeilla!

 

Lautasellinen riisipuuroa mikrossa – Valmistusaika 4min

1dl riisihiutaleita

2dl vettä

1rlk öljyä

suolaa

3 valkuaista

Aloitetaan sillä että laitetaan kaikki ainekset, PAITSI valkuaiset, syvälle lautaselle ja n. 3min ajaksi mikroon. Kolme minuuttia on ”noin” aika, koska on eri tehoisia mikroja. Sen aikaa kuitenkin, että riisihiutaleet alkaa kuplimaan lautasella. Tämän jälkeen lisätään puuron joukkoon valkuaiset, sekoitetaan hyvin ja sit vielä n. 1 minuutiksi takas miksroon. Tai niin pitkäksi aikaa, että puuro alkaa näyttää rakeiselta ja kuohkealta.

Valkuaiset tekee puurosta siis kuohkeaa, eikä puuro maistu kananmunalta, vaan ihan riisipuurolta. Kannattaa kokeilla ja syödä esim raejuuston ja mehukeiton kanssa! Nam!

PhotoGrid_1447685330526