Kun vatsa ei halua tehdä yhteistyötä

PhotoGrid_1430115640912

Pohdiskelin tossa viime yönä omaa treenaamista ja hyvän valmentajan tärkeyttä. Olen nyt viime elokuusta asti ollut Mikon valmennuksessa ja en edes halua kuvitella mitä tää meininki olisi nyt, jos edelleen menisin ominpäin. Viime viikonloppuna taas huomasin sen ihan käytännössä. Oon nyt jonkin aikaa kärsinyt taas niistä ärsyttävistä varsakivuista ja vatsan turvotuksesta. Jos vatsa ei toimi, niin mikään ei toimi.

PhotoGrid_1430114172761 

Otin yhteyttä valmentajaan ja kerroin tilanteesta. Juteltiin perinpohjaisesti mun päivän fiiliksistä ja siitä että mihin aikaan vuorokaudesta vatsa on pahimmillaan ja milloin kipu alkaa. Sit käytiin läpi mun ruokailua. Valmentajan tekemän ruokavalion mukaanhan mä syön, mutta käytiin läpi vielä tarkemmin, mm. että minkä merkkisiä kaurahiutaleita ja heraa syön. Siitähän se sitten aukeni koko homma. Huonolaatuinen hera löytyi listalta, jota tulee nautittua ensimäisenä aamulla ja vielä treenin jälkeen aamupäivällä. Eli n. 3h sisään oon juonut 2 shakerillista mun vatsalle sopimatonta heraa. Ei hyvä. Omin päin olin sen protskn valinnut ja nyt tulevaisuudessa muistan että halvin ei ole aina paras! Onneksi selvisi ja vaikka mä maalla nykyään asunkin, niin en olisi itse tota tajunnut, vaikka kuinka olisin maalaisjärkeä käyttänyt. Olen meinaa juonut tota kyseistä protskua joskus aikaisemminkin, mutta kun ruokavalio on ollut silloin vähän sitä sun tätä, eikä näin ”pelkistetty”, ni ei tullut tuolloin edes mieleen että kyseinen tuote ei sopisi mulle. En millään osannut kuvitella kyseisen tuotteen syy-seuraus suhdetta.

Protsku meni siis vaihtoon ja samoin kaurahiutaleet. Olen ymmärtääkseni suht herkkävatsainen, joten kaikki mikä vaan saattaa aiheuttaa vatsalle huonovointisuutta, karsittiin nyt ruokavaliosta kokonaan pois. Kaurahiutaleet vaihtui gluteenittomiin, pavut ja parsa myös kokonaan pois ja runsas salaatti tilalle ja ilta rahkan tilalle tuli valkuaiset. Mausteita nyt maltilla, jotta saadaan tää vatsa rauhoittumaan.

Perjantaina oli ihan hullu päivä vatsan kanssa ja viikonloppukin meni ilmavasti. Nyt tänään mannanataina olo on jo tosi hyvä! Oon tänään siis syönyt uusista kaurahiutaleista tehdyn puuro aamupalan ja juonut uutta protskua. Tavallisesti tähän aikaan vatsaa jo kramppailee ja olo on ilmava. Nyt ei oo mitään merkkejä huonosta olosta ja mukavampi mennä treenaamaankin.

Ja kuten kerroin, en olis ehkä ilman valmentajaa osannut tehdä näitä kaikkia muutoksia, joten olen ikionnellinen että mulla on valmentaja joka pitää musta huolen ja jolle voin kertoa huolista 24/7

Minkälaisia kokemuksia teillä on hyvästä valmentajasta? Onko valmentajan valinta ollut vaikeaa ja mitkä asiat vaikuttaa valmentajan valinnassa?

PhotoGrid_1430114218830

 

ps. Jos asut tampereella päin, niin nappaa tää:

Niina Mantila on tulossa 9.5 Tampereelle!
Kiinnostaako sinua ohjattu treeni?
Ohjaukset toteutetaan Power House Gymillä tai erikseen sovittuna muualla.

Ohjauksen hinta 40€.
Tiedustelut ja varaukset: [email protected]

Liikunta & hyvinvointi Mantilat, Niina ja Mikko

 

11038690_460685760761871_7114270823135085820_n

 

sara

10 vastausta artikkeliin “Kun vatsa ei halua tehdä yhteistyötä”

  1. Moikka! Mulla samanmoisia ongelmia vatsan kanssa ollut vuosia vaikka ruokaavalio on myös melko pelkistetty..Olen myös miettinyt voisiko hera olla vielä yksi aiheuttaja kun ilmeisimmät on jo aikoja sitten karsittu pois..kertoisitko mihin merkkiin vaihdoit, josko itsekin kokeilisi sitä? Kiitos!

    • Moikka. Vaihdoin Fortix merkkiseen hydrolysoituun, eli hyvin käsiteltyyn ja valmiiksi hajotettuun whey 100 proteiiniin :) mauksi valitsin verryberryn joka on namia!!! ;)

  2. Vatsaongelmat on kyllä todella ikäviä! :( Itsellänikin ollut niitä pitkän aikaa ja juuri tuota turvotusta ja ilmavaa oloa… Vatsaa on rauhoittanut gluteeniton, laktoositon ja lähes maidoton ruoka, jätin myös nyt mausteiden käytön pois ja parsakaalen. Tuota heraprotskun laatuasiaa en oo tullut ajatelleeksi! Sitä mullakin menee niin aamu- kuin välipalalla ja muutaman kerran viikossa vielä palautusjuoman muodossa. Se on seuraava mihin voin vielä kiinnittää huomiota, valoa siis tunnelin päässä! :D

    Tuohon kysymykseen hyvästä valmentajasta voisin sanoa, että hyvä valmentaja on tavoitettavissa kun akuuttia asiaa tulee, toki pienen viiveen ymmärtää, mutta hyvä on kun vastauksen saisi saman päivän aikana. Silloin kun itse etsin valmentajaa niin valinta oli vaikeaa kun oli paljon vaihtoehtoja, mutta niin sieltä löytyi sopiva ja olen ollut tyytyväinen! Oli ongelma mikä tahansa niin aina uskaltaa kysyä ja kertoa huolet, ja asioihin löytyy sitten aina jonkinlainen ratkaisu. :)

    • Moi. Juu itse otin nyt käyttöön hyvin hydrolysoidun whey proteiinin Fortixilta, joka on siis jo valmiiksi hajoitettu eli käsitelty, jotta elimistön ei tarviotse tehdä sille mitään muuta kuin ottaa vaan käyttöön. Mun vatsa ei kestänyt sitä että se joutui itse käsittelemään heran ennen käyttöön ottoa, joten tämä on varmasti herkkävatsaiselle parempi. Kannattaa kokeilla ;)

  3. Hei samoja vaivoja myös täällä. Jätin maitotuotteet jokin aika sitten eikä vieläkään helpota, epäilen myös itsellä huonoa heraa (fast hera80). Mihin heraan itse vaihdoit?

    • Moikka. No vatsa jutut on inhottavia. Mä vaihdoin Fortixin whey 100 proteiiniin. toistaiseksi tuntuu hyvältä ja mun valmentaja suositteli sitä, hänellä kun on henkilökohtaisesti myös kokemusta herkästä vatsasta ja tästä kyseisestä Fortixin protskusta :)

  4. Moikka.

    Oon törmännyt samaan ongelmaan ja huomannut että mulla se ilmeisimmin on johtunut käyttämästä fast whey 80-jauheesta, koska maha reagoi aina illalla salin jälkeen ja vain salipäivinä kun sitä juon. Yksi mihin kiinnitin myös huomiota on sokeroimattomat makeutusaineilla makeutetut mehukeitot. Makeutusaineet aiheuttaa aivan järjetöntä turvotusta ja ilmaa vatsaan, muutaman päivän käytön jälkeen alkaa olla vatsa kipeäkin. Nämä proteiinijauhot on makeutettu aspartaamilla ja sukraloosilla sekä asesulfami K:lla pääasiassa, joten uskon sen olevan toinen syy itselle miksi se ei ole sopinut. Myös tuo puhtauskysymys mietityttää… mitä merkkiä sä käytit ja mihin vaihdoit? Olisi kiva tietää vinkkejä millä merkeillä on puhtaampia protskujauhetuotteita. Esim starnutrition fast? Mitä mieliputeitä näistä ja muista? :)

    • Moi. Makeutusaineet saattavat myös ärsyttää vatsaa, jos on taipumusta herkälle vatsalle. Puhuin pitkään valmentajani kanssa tästä asiasta ja hänellä on kova kokemus erilaisista lisäravinteista ja on itse myös herkkävatsainen. Hän suositteli Fortixin 100% hydro whey proteiinia, joka on siis valmiiksi hydrolysoitu, joten vatsan ei tarvitse erikseen käsitellä protskua, vaan voi ottaa sen suoraan elimistölle käyttöön. Tällä hetkellä toi Fortix ja Sciteckin tuotteet ovat mulle sopivia, suurimmasta osasta muista lisäravinnemerkeistä tulee vatsaongelmia, joten en käytä kyllä jatkossa enää mitään muuta :)

  5. Moikka :)

    Mietiskelin tätä samaa asiaa, kun ite oon kans aika suppealla ruokavaliolla. Huomasin ite myös sen että noissa proteiinirahkoissa joita kaupasta saa, käytetään aikalailla heraa, joka aiheuttaa ummetusta. No good.. Oisko jotain muita hyviä vatsaystävällisiä proteiiniehdotuksia aamupalaksi ku pelkät kananmunat?

    • Heippa. Itse tykkään vähärasvaisista leikkeleistä. Niistä ja valkuaisista saa hyvän munakkaan tai suolaisen letun, joka on kätevä kääriä vaikka rullalle :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta