Ei stressiä ruokailuista; kokeile tätä!

 

Hetki sitten vaahdottiin siitä kun kansa ei liiku ja nyt kun me liikutaan, niin sit siitäkin kuohutaan ja yleistetään sitä miten kaikki vedetään yli. Ehkä myös siks nyt tuntuu että on entistä enemmän pinnalla paljon erilaisia dieettejä ja ”oikeita tapoja” syödä. Onko oikeita tapoja syödä? Tiedätkö mikä on sulle oikea tapa? On 5:2 dieettiä, atkinsia, zone-dieettiä, paleo- ja maidotonruokavalio ym… Puhutaan puhtaan ruoan puolesta ja sit toiset liputtaa vhh:n puolesta jne. Itsehän olen sitä mieltä että jos ei ole kisadieetillä tai muulla tiukalla, vaan haluaa oman hyvinvoinnin ja mielenvireyden takia pysyäkunnossa- tai päästä  parempaan kuntoon, niin puhtaalla ruoalla ja tällä peri suomalaisella maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Jokainen tekee toki niin ku mielestä tuntuu parhaalta, mutta:

Mä kannatan puhtaita raaka-aineita ja vähärasvaisia tuotteita. Jokainen meistä tietää mikä on epäterveellistä, eli ne jätetään pois. Kuinka yksinkertaista! Sit rytmi ruokailuun. Syödään 2-3h välein ja n.5 kertaa päivässä pieniä aterioita. Vettä siihen kylkeen reilusti pitkin päivää, 2-3litraa niin suolistokin toimii joutuisammin. Mahdolliset tarvittavat lisävitamiinit purkista. Mielestäni oikein syömisestä ei kannata tehdä liian suurta stressiä, se vain vaikeuttaa asioita. Ei voi miettiä että mitenhän joku toinen syö, että jos söisi myös niin, vaan sun pitää löytää se sun oma hyvä tapa syödä ja samalla nauttia elämästä. Jos jollakin on ruokavalio, se ei välttämättä sovi toiselle. Tottakai apua ja neuvoa voi kysyä asiantuntijoilta ja niin pitääkin. Helpointa on vaan päättää, että jättää ne herkut sunmuut vähemmälle ja opettelee nauttimaan niistä oikeasti ravitsevista ja terveellisistä ravinteista. Terveellinen ruoka voi myös olla hyvää, muista se! Mausteiden käyttäminen on suotavaa! Hiilareita kannattaa syödä. Hyviä sellaisia ja määrä taas riippuen siitä kuinka aktiivisesti harrastaa liikuntaa. Mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän voi syödä.

PhotoGrid_1415285423318

Mulla lähti kisojen jälkeen vähän hanskasta, kun oli niin kova ikävä karkkia ja isoja määriä ruokaa. Ymmärrettävää, allekirjoittanut kun on entinen herkkuperse, eli mielestäni olin ansainnut sen, joka on totta. En siis muistele herkkuhetkiä Arnoldsin Donitsissa pahalla. Ennemminkin hyvällä. Nyt on kuitenkin parempi olla, kun on jättänyt noi herkuttelut vähemmälle. En sano että ne on kokonaan jääneet pois, silloin tällöin on kiva ottaa joku extra herkku normi ruokarungon ulkopuolelta, mutta sekin aina kohtuudella. En lähtis enää mättämään saman päivän tai edes saman viikon aikana pizzaa karkkii pullaa limuu ym.. ennen se oli mulle arkipäivää, mutta ei enää. Toi kaikki epäterveellinen shitti vaan kuormittaa ja väsyttää kroppaa. Plus että se näkyy mun kropassa heti. BigMacin syömisen jälkeen hampparin kokoinen kumpu nousee samantien kylkeen. Huomaan heti kun jätän kaiken oikeasti turhan pois, että miten se vaikuttaa muhun.

Vatsa toimii säännöllisesti, ei turvota, vaatteet ei purista, iho on puhdas ja sileä, kynnet ei lohkeile, mieli on virkeä, ei väsytä, treenit kulkee paremmin…jne.

Jo edes noiden asioiden takia olen valmis syömään siistimmin, plus että kun siitä saa sit vielä kaupan päälle tiukemman kunnon ;)

PhotoGrid_1415205314314

..jaksaa paremmin!

Yllä olevissa kuvissa eroa on 13viikkoa ja -4kg, ja nuokin kilot on suurimmaksi osaksi nestepöhöä. Eikä täs oo kyse mistään tiukasta ruokavaliolla pysymistä, vaan oon vaan jättänyt kaiken turhan pois. Mun elimistö ei tartte niitä enää. Vielä 10 viikkoa sitten vetelin offilla olon kunniaks kaikkea turhaa, kunnes päätin että saa riittää. Ja ai että kuulkaa miten sitä onkin parempi olo. Sen verran kun olen kuitenkin perso hyvälle ruoalle, enkä tykkää nälän tunteesta, niin välillä kyllä kyttään kelloa siihen malliin että olispa jo aika syödä. Syön aika tarkalleen 3h välein, se toimii mun kohdalla parhaiten. Just nyt odotan taas kun kuuta nousevaa, mun kotona odottavia uuni omenoita ja raejuustoa, ne on mulla iltapalana. Siihen päälle vähän kanelia ja pähkinöitä, eikä paremmasta viis!

Pus.

sara

14 vastausta artikkeliin “Ei stressiä ruokailuista; kokeile tätä!”

  1. Tää postaus tuli kun tilauksesta. Itse laihdutin kolmisenkymmentä kiloa ja painossa pysytty jo vuosi. En jaksaisi aina olla jollain dieetillä ja punnita ruokia. Aina pitää mennä ääripäästä toiseen. Joko tiukka dieetti ja syö mitä haluat tyyliin. Jojo on valmis. Miten sen kultaisen keskitien löytäminen on nIin vaikeaa. Mutta sehän on ihan yksinkertaista. Työttömänä ollessa saa vaan oikeasti keksimällä keksiä tekemistä ettei ole aina roikkumassa jääkaapilla..

    En halua kilojani takaisin tai olla dieetillä. :) loppupeleissä kaikki on aika yksinkertaista. Päänuppi saa kaikesta hankalaa varsinkin jos on entinen herkkuhiiri

    • Moikka. Toi jojoilu menee just noin ja on tuttua mullekin. Se täytyy vaan päättää, että onko musta siihen! Ja meistähän on! Eikös? ;) tsemppiä jatkoon! :)

  2. Sellaista olen miettinyt. Kun näkyy tämä ”puhdas ruoka” olevan pinnalla monessa paikassa. Niin miksi sitä kannattavat ihmiset sitten vetävät kaikenmaailman proteiinijauheita eri muodoissa? Eihän se ole minusta mitään puhdasta, vaan ylimääräistä purkkiravintoa? Mitä itse ajattelet tästä? =) Voiko puhtaan ruoan puolestapuhujat syödä kuitenkin ed. mainittuja lisiä?

    • Proteiinijauhe on herasta, joka taas on maidon osanen. Puhdas hera on siis puhdasta ruokaa imo. Makeutetut toki ei oo enää yhtä luonnollisia :)

    • Moikka. Riippuu mitä lisiä. Noita proteiinijauheitakin on erilaisia. Hera on maidosta ja mielestäni ihan ok nautittavaksi :) Itse juon pari kertaa päivässä :)

    • Moikka. Maitotuotteita käytän vain heran, kahvimaidon ja raejuuston verran. Muita ei tule käytettyä. Vetää vatsan sekaisin. Samoin viljat. Kaura on ainoa joka on käytössä :)

  3. Jos mahd. puhtaasti haluaa syödä niin kannattaa opiskella vähän lisää vähärasvasista tuotteista. Voi olla että ne vaihtuu normituotteisiin jossa on rasvaa, sitä rasvaakaan kun ei tarvii pelätä jos se on oikeenlaista. Mut hienoo et oot löytäny tasapainon syömisiin! :)

    • Totta. Hyvä että tarkensit. Omalla kohdalla rasvat on laskettu niin että saan hyviä rasvoja tarvittavan määrän. Esimerkkinä kerroin miten voi muuttaa ruokailut tottumuksia ilman suurempaa stressiä, vaihtamalla huonot rasvaisimmat tuotteet vähärasvaisiin. Sillä kun pääsee jo hyvin alkuun että katsoo kaupassa onko tuotteessa 20g, 2g vai 0,2g rasvaa. Hyvien hasvahappojen saanti taas on meille ehdottomasti tärkeää sillä niitä tarvitaan normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Kiva kun kirjoitit, mukavaa syksyä :)

  4. Oman tasapainoisen ruokavalion kun löytää (tai se löydetään mulle, kiitos Anna Liljeroosin :)), niin on oikeesti tosi helppoa. Silloin pystyy sallimaan itselleen vähän epäterveellisiäkin herkkuja, eikä ne kaada elämää mihinkään. Mulla on nyt sellainen vaihe, että voisin ehkä vähän kiristää hiilarivyötäni, mutta pääosin ruokavalio on tasapainossa. Vatsan kohdalta haluaisin olla kireempi kuin mitä nyt oon, mutta se ajatus ei silti hallitse mun elämää. Aikaisemmin oli toisin. Mitä enemmän stressasin jokaista pientä herkkupalaa, sitä enemmän ne herkut tarttui vyötärölle. Sit kun löysin ilon ja rentouden tähän kaikkeen, on mennyt paljon helpommin ja elämä hymyilee vastoinkäymisistä huolimatta. :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta