Negatiivinen voi olla myös hyvää

PhotoGrid_1411310332147

 

HUONOA:

Monesti täällä netissä pyöriessäni luen avautumisia lajista fitness, enkä ole viitsinyt kommentoida. Jokaisella saa olla omat mielipiteet, mutta musta on kurjaa että lajia vähätellään näin paljon ja puhutaan negatiiviseen sävyyn kilpailijoista. Etenkin näin kisojen alla.. Jokaisella toki saa olla oma mielipide, mutta järkeä saa käyttää ja kannattaa miettiä mitä kaikkea alkaa täällä netissä puimaan, varsinkin jos et satu olemaan alan asiantuntija tai omaa henkilökohtaisesti kokemusta lajista. Ettei sit jälkeenpäin tartte selitellä, että ”en mä sitä noin tarkottanu, ilmaisin itseni väärin, kirjoitin huonosti mielipiteeni..” Meistä jokainen valitsee juuri itselleen mieleisen lajin jota harrastaa. Meillä jokaisella on omat lähtökohdat sekä syyt harrastaa, oli se sitten fitness, baletti tai vaikkapa tankotanssi. Jos fitness on tuonut jollekkin ihmiselle huonoja kokemuksia, ei se tarkoita että niin kävisi jokaiselle. Ei siis pidä yleistää ja haukkua täten kaikkia fitnessurheilijoita. Me teemme asioita joista pidämme. Mua vähän ärsytti lukea noita postauksia joissa kärjistetään ja kritisoidaan niin vahvasti lajia. En väitä että kisadieetiltä paluu ”normaaliin” elämään olisi ollut helppoa, mutta niitä elämän monimutkaisia koukeroita voi tulla eteen kenen tahansa elämässä ja ihan milloin vain. Olit sitten ollut dieetillä tai et. Elämällä oppii. Jokaisella meistä on omat näkemyksensä ja mielipiteensä asiaan, mutta jokainen meistä tekee asioita, mitkä itsestä tuntuu hyvälle. Mielipiteitä siihen kuinka toisen tulisi elää ja mitä jonkun tulisi harrastaa, voitaisiin jättää jokaisen itsensä päätettäväksi, eikö niin?

 

PhotoGrid_1411223120633

PhotoGrid_1411221341500

Sitten mun viikonlopun kuulumisiin. Viikko sitten oli Jyväskylän karsinnat ja tänä viikonloppuna Tampereen. Lähdettiin mun mieheni kanssa päiväksi Tampereelle ja oli mukavaa ”pitkästä aikaa” päästä hyvillä fiiliksillä seuraamaan kisoja. Omat kisat oli keväällä, jolloin vietin koko päivän ennen omia kisojani lavan takana, enkä täten päässyt seuraamaan kisoja lähemmin. Kisoja edeltävänä päivänä jaksoin katsoa masters sarjat, ennen kuin lähdin kotiin lepäämään seuraavan päivän koitosta varten. Eli eilen pääsin taas katsomon puolelle ja vertailemaan tyttöjä lavalla. Upeita neitoja ja hienoa lavan haltuun ottamista. Kyllä sen huomaa naamasta, että viihtyykö siellä vai ei. On se siistii, mä oon sitä mieltä! :)

PhotoGrid_1411310848553

Olen edelleen ruokavaliolla, jonka tarkoitus on pitää mun paino ja kunto siistinä. Eväät siis kulki kätevästi minigrip pusseissa mukana, eikä tarvinnut pysähtyä ABC:lle haukkaamaan esim kolmioleipää ;) heh. Joiltakin asemoilta saa kyllä kuulemma tilattua dietti sapuskaakin, tai sit se hyvä palvelu ja tarjoilu riippuu asiakkaasta. Mites se sun kohdalla meni Kille? ;)

Muutama viikko enää tämän vuoden fitnessin SM-kisoihin. Kisat järjestetään jälleen Lahdessa, eli ihan tossa meidän naapurissa :) Olen menossa katsomaan kisoja, vaikka en vielä lippua ole ostanutkaan. Pitää hommaa se, ennen kuin ne myydään loppuun.

Omista treeneistä muutamalla sanalla. Joku kysyi edellisessä postauksessa, että voinko kertoa vähän millä tyylillä nykyään treenaan ja miten. Koen että en ole mielestäni kehittynyt viime vuosien aikana ihan niin paljon kuin olisi ollut mahdollista, joka varmasti johtuu vaihtelun puutteesta. Siksi halusinkin vaihtelua treeneihini ja valmennuskuvioihin. Treenasin pitkään samalla vanhalla kaavalla, eli tein samanlaisia treenejä ja samoilla tutuilla painoilla. Suurin syy kehityksen puutteeseen on siis yleensä vaihtelun puute. Erilaisten työtapojen käyttö salilla tuo lisää vaihtelua harjoitteluun ja käynnistää kehityksen tavallaan alusta. Oon oppinut lyhyessä ajassa paljon uutta salilla treenaamisesta. Nykyään mm. venyttelen sarjojen välissä, noin 15-20sek. Sarjojen välissä oleva tauko kestää nykyisin vaan ihan hetken (n.20-30s.) ja jatkan heti kun tunnen olevani valmis. Ennen mun palautukset venyi helposti yli minuutin mittaisiksi joka vaikutti myös treenien kokonais pituuteen. Teen liikkeet hallitusti loppuun asti, enkä niinkään laske toistojen määriä. Teen sen verran kuin jaksan tai niin monta kun käsketään tekemään. Teen treenit riittävän raskailla painoilla, mutta kuitenkin niin että tekniikka ei kärsi. Käytän myös paljon super- ja pudotussarjoja, sekä keskityn negatiivisiin toistoihin.

PhotoGrid_1411310405050
Reippaasti ylös ja jarruttaen alas

HYVÄÄ:

Negatiiviset toistot on paras tehdä silloin kun on valmentaja tai treenikaveri mukana. Kun olet tehnyt sarjan loppuun asti, voi treenikaveri nostaa painot sinulle ylös ja näin voit itse jarruttaa liikkeen, eli tehdä negatiivisen vaiheen. Liike pitää tehdä tosi hitaasti jarruttamalla ja yrittä pitää painot mahdollisimman hyvässä kontrollissa. Esim hack kyykyssä, kun oot pumpannu jalat jo ihan loppuun, eikä todellakaan olisi voimia mennä edes omalla painolla kyykkyyn, niin lähdet jarruttamalla hitaasti valumaan alas kyykkyyn, kokoajan jalkojen tärinästä huolimatta yrittäen työntää kelkkaa vastaan ja jarruttaa. Alhaalle päästessä, kaveri voi auttaa ylös, jonka jälkeen taas hitaasti takas alas. Tai esim hauiskäännössä tangolla. Kaveri auttaa raskaan tangon ylös, mutta sinä lasket sen hitaasti jarruttamalla alas. Todella raskasta ja tehokasta treeniä!

Oon huomannut että mun treenit ei enää kestä niin pitkään kun ennen, kun saan lyhyillä ja intensiivisillä treeneillä treenattua tarvitsemani lihaksen pumppiin ja ihan piippuun lyhyemmässäkin ajassa. Ja mikä on mun kohdalla uutta! Niin se, että hikoilen joka treeneissä ku pieni sika! Jee mä hikoilen! :) haha. Treenejen välissä ei paljon ehdi keskittymäään kuvailuihin, joten luvassa tavallista vähemmän kuvia, ellei sit satu olemaan mukana treenikaveri, niinkuin tänään ;) Tunnistatteko tämän parivaljakon? :) Rok rok! ;)

IMG-20140921-WA0013

PhotoGrid_1411310147773

PhotoGrid_1411310200033

PhotoGrid_1411310718088

 

IMG-20140921-WA0015

sara

11 vastausta artikkeliin “Negatiivinen voi olla myös hyvää”

  1. Joo kyllä sitä näköjään saa :D
    Tekivät mulle Hyvinkään ABC:llä pihvin ja kanafileet pelkillä kasviksilla ku pyysin , tuli vielä erikseen kysymään että haluakko jotain maustetta ku ei kastiketta laiteta ja kysy saako laittaa pippuria ja suolaa. Tosi hyvä palvelu!
    Samaa en voikkaan sitte sanoa joka asemalta ku lentokentältä tullessa joku aika sitte pysähyin siinä Nesteellä (mikä lie olikaan, eka ku tullaan Tampereelle päin) mut onneks jossain palvelu pelaa :)

    Tsemppiä sm:iin!!

    • Täytyy pitää mielessä toi hyvinkin ABC, tässä naapurissa kun asutaan :) Vaikka kevään kisat meni kohdallani suht nappiin, niin sm paikasta huolimatta päätin että en mee sm:iin tänä vuonna. Kroppa vaatii kovan dieetin jälkeen lepoa ja kehitystä, ennen kun taas kiipeän lavalle :) Joten mä lähetän tsempit sulle! :)

    • Oho! Ilmeisesti on aika asiakaskohtaista tuo palvelu, tai sitten sattunut olemaan hyvä myyjä! :D Itse asun hyvinkäällä, ja vaikka abc:llä ei kovin usein tule asioitua niin en menisi sen palvelua kehumaan.. Tosin ravintolan puolella en ole tainut kertaakaan asioida, mutta yleisesti on tuntunut että kyseissä puljussa ei asiakkaita niin kovin paljoa kunnioitettaisi. Voi olla tietysti että asenne on muuttunut! Hyvä näin :)

  2. ”Jokaisella toki saa olla oma mielipide, mutta järkeä saa käyttää ja kannattaa miettiä mitä kaikkea alkaa täällä netissä puimaan, varsinkin jos et satu olemaan alan asiantuntija tai omaa henkilökohtaisesti kokemusta lajista.”

    Saa myös lähteä puolustelemaan kritiikkiä, mutta kannattaa yrittää argumentoida edes hiukkasen paremmin. Sama kuin sanoisi, että huumeiden käytön varjopuolia ei kannata alkaa puimaan, jos ei satu olemaan alan asiantuntija tai omaa henkilökohtaista kokemusta käytöstä. Kärjistetty esimerkki, mutta tajuat varmaan pointin?

    • En suosittelisi tai puoltaisi huumeiden käyttöä tai muuta suomen lainsäädännön vastaista toimintaa kenellekkään, mutta fitnesstä urheilulajina ja elämäntapana voin suositella ja lajia puolustaa. Fitness oikein toteutettuna on lähtökohtaisesti terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan noudattamista. Väärin metodein lopputuloksen tavoitteleminen on haitallista missä tahansa lajissa.

  3. Moikka!
    Satutko omistamaan Lonsdalen treenikenkiä tai tietoa mitenkä niissä koot menee yleensä? Siis isoa vai pientä mallia :)

    • Moikka. Juu on mulla yhdet lonsdalet. Ne on miesten osastolta koko 39 puol. Tilattu gazozilta joskus :) en osaa tarkemmin sanoo tosta koko asiasta

  4. Oon sun kanssa täysin samaa mieltä, siis tosta fitnesskritiikistä.
    Sä oot Sara tosi kaunis ja hyvässä kunnossa pysynyt! :)
    Mistä tuo sun ihana valkoinen pitsipaitasi on? :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta