Kuinka saavutin kisakireyden ja kuinka voin luopua siitä

 

Super iso kiitos kaikille edelliseen postaukseen kirjoittaneelle! Todella ihana saada näin valtava määrä onnitteluja ja silmäkulmia kostuttavia kommenteja <3 Kiitos!

Mun puolenvuoden dieetti sai päätöksen viikko sitten sunnuntaina, kun kisojen jälkeen napsin suuhuni mitä erilaisempia herkkuja. Käytiin ravintolassa syömässä sekä seuraavana päivänä laivalla buffetissa. Söin hyvällä omallatunnolla suolaista ja makeaa, paljon ja vieläkin enemmän. Fiilis oli loistava, kun mahassa oli täyden tuntuinen olo. Nyt olo on energinen, mutta silti joku tässä hommassa tökkii…

IMG_20140416_145916
…nesteinen ja turvonnut ulkomuoto ei vaan miellytä :/

 

Tätä dieetin jälkeistä elämää on nyt takana siis vajaa viikko. Paino on noussut takasin ”normaali” lukemiin, mutta mikä siinä on, että se normaalipaino v***ttaa?! Muistan joskus lukeneeni FitFashion blogi kollegani Umpun blogista hänen kirjoituksen kisojen jälkeisestä elämästä. Umppu kirjoitti näin:

”Kilpailijoita ei usein valmistella tarpeeksi kisojen jälkeiseen elämään, ruokavalioon ja palautumiseen. Kroppa on tyhjä ja nesteetön, eli jokainen suupala, minkä suuhusi laitat tulee todennäköisesti suoraan takapuoleen. Samoin keho sitoo järkyttävän määrän nestettä ja saatat muistuttaa pallokalaa seuraavan kuukauden. Kisojen jälkeen toisilla painoa tulee enemmän toisilla vähemmän ja itse kuulun siihen viikko +10kg ryhmään. Katsot vanhoja kisakuvia ja mietit miten sain itseni noin hyvään kuntoon, kun peilistä tuijottaa ”lihava tyttö kuka näyttää juuri siltä, ettei ole koskaan salilla treenannutkaan. Et enään tunnista sitä normi itseäsi, kun olet katsonut sitä riutunutta kisa lookkia…”   … JA musta tuntuu nyt just tolta..

Vaikka mua valmisteltiin dieetin jälkeiseen elämään ja sain tarkat ohjeet kuinka palautua, niin silti tää ei täysin miellytä. Jokainen joka lajista yhtään tietää, tietää myös sen, että kisapäiväksi saavutettu kisakunto, on vain hetkellinen. Vain tuon päivän kestävä kunto. Viimeisinä päivinä ennen kisoja, kroppaa tyhjennetään ja täytetään, suola jätetään pois, ja viimeisen vuorkauden aikana ei juoda nesteitä. Näin saadaan kroppa mahdollisimman kireäksi ja nesteettömäksi, joka näyttää siis lavalla paremmalta. Sain oman kuntoni kieltämättä todella mukavan näköiseksi. Keimailin kisapäivänä peilin edessä, kun en meinannut uskoa silmiäni, että peilistä todellakin näkyy mun kroppa. Kun suljen silmäni, verkkokalvoilleni palautuu vieläkin kuva omasta kisakunnosta. 57,5 kilon bikinikunto, ilman läskiä, ilman turvotusta, ilman nestepöhöä tai roikkuvaa nahkaa. Mietin; miten tuo kaikki oli edes mahdollista saavuttaa?

Viikko sitten...tänään
Viikko sitten… ja tänään… Se siitä kisakireydestä…

Kun avaan silmät ja astun nyt peilin eteen, näen 64 kiloisen nesteisen liharekan, jonka lihakset on turvonnut hiilareista kaksinkertaisiksi, vatsan on peittänyt kummallinen pomppulinna ja lommoposket ovat saaneet turvotuksesta täytettä ja ja ja… Mun kroppa kun ei vaan ole sellainen, että vatsapalat näkyisi kokoajan tai että pakarat olisi lommoilla ja uurteiset. Yhdessä päivässä paino nousi jo +2kg pelkästä suolan ja veden käyttöön ottamisesta. Sinne siis katosi nekin palat ja uurteet. Kaikki kisojen jälkeen juomani neste varastoitui oudosti kroppaan, sillä huomasin että vaikka join mielettömiä määriä vettä, en käynyt vessassa juurikaan. Oli kroppa siis ”pikkaisen” kuiva, ei niin terve.. Joten täytyisi olla nyt tyytyväinen tähän tämänhetkiseen olomuotoon, mutta kun viikko sitten on näyttänyt timantinkireältä ja samalla lihaksikkaalta, niin tää näkymä ei miellytä sitten pätkääkään. Huoh mikä tunteiden vuoristorata ja mielen kanssa taistelu… ”kiree- löysä- kiree- löysä..” Mä en niiiin halua olla offilla!! Miks en voisi olla siinä kisakunnossa aina?!

Käsitreenin jälkeen eilen
Käsitreenin jälkeen eilen

No vaikka siks, että siinä kunnossa ja sillä energian määrällä ei jaksanut enää tehdä juuri mitään. Treenaaminen oli pientä pomputtelua, eikä tuloksia kasvattavaa. Olin väsynyt ja palelin.  Mä haluan treenata kovaa ja kehittyä, joten mun kroppa tarvitsee enemmän energiaakun dieetin loppuvaiheessa, eli enemmän ruokaa.  Jokainen kilpailija päättää itse, miten palaa arkeen dieetiltä. Se kannattaa tehdä varovaisesti ja hiljalleen. Monen päivän/viikkojen mähkiminen, herkkujen ja epäterveellisten hiilareiden jatkuva mättäminen ei tiedä hyvää. Senhän ymmärtää jokainen. Se ei siis ole munkaan tarkoitus. Olen saanut nämä muutamat päivät nauttia ravinnosta josta olen viimeisen puolenvuoden aikana jäänyt paitsi ja se riittää.

PhotoGrid_1397839677990

 

Olen huomannut, että nyt dieetin jälkeen, nälkä ei todellakaan lähde syömällä. Ja makean nälkä ei lähde makealla..se vaan kasvaa. Kokoajan tekisi mieli syödä jotain. Säännölliset ruokailuajat on siis pakko pitää edelleen säännöllisinä, ruoka puhtaana ja kohtuu määrissä, muuten lähtee homma lapasesta.. kokoaikainen ruoan napsiminen on väärin. Se napostelija oli se ”entinen Sara”, ja siihen ei ole enää ikinä paluuta. Paluu arkeen kuullostaa nyt siis enemmän kuin houkuttelevalta, sillä millekkään hullulle bulkki kuurille en aijo, enkä halua myöskään takaisin ylipainoiseksi sohvaperunaksi. Aerobiset pidän myös edelleen päivärutiineissa ja pudottelen niitä sit pikkuhiljaa yksi kerrallaan pois, tai ainankin vähemmälle.

Meniskö sitä herkuttelemaan vai salille? NO SALILLE! ;) Jalkatreenin pariin lähdössä
Meniskö sitä herkuttelemaan vai salille? NO SALILLE! ;) Jalkatreenin pariin lähdössä

 

Kun aloitin tuon kyseisen kisadieetin viime lokakuussa, painoin reilusti yli 70kg, ja sitä en enää halua. En syö itseäni sellaseksi pullaksi, vaan siksi että oon offilla, vaan haluan pysytellä itseäni miellyttävässä olomuodossa ja vaaka lukemassa, jotta joskus tulevaisuudessa dieetille jääminen tuntuu mukavalta, eikä kamalalta -17kg:n painonpudotus urakalta..huoh :)

No miten mä sitten ikinä sain itseni siihen timanttiseen kuntoon, jolla saavutettiin 4. sija ensimmäisissä kilpailuissa? 

Noudatin 6kk ajan tarkoin valmentajani laatimaa ruokavaliota.

Treenasin säännöllisesti 5-6 kertaa viikossa salilla.

Alusta alkaen tein 3-6 aamuaerobista viikossa.

Nautin jokaisesta päivästä, vaikka välillä kuntoa stressasinkin.

Pidin huolta lihashuollosta.

Viimeisillä dieettiviikoilla otin omien treenien tueksi HYPOXIn.

Stressasin kamalasti mun vatsaa ja pylly/reisi aluetta. Soitin Herttoniemen HYPOXIin ja kerroin Sallalle mun tilanteen. ”Stressi kasvaa ja viikot vähenee” -ajattelin. Kisoihin oli jäljellä ainoastaan 3 viikkoa.

20140328_193919(0)

Menin käymään paikanpäällä Herttoniemen HYPOXIssa, ja puhuttiin tarkkaan mun tilanteesta.

Naisten painonpudotus kohdentuu usein paljolti ylävartaloon. Rasva vähenee ensimmäiseksi kasvoista ja rinnoista, eli just niinku mulla kävi ensin. HYPOXIn avulla rasva palaa suurimmaksi osaksi keski- ja alavartalosta. Olin kuullut, että HYPOXIlla saa näkyviä tuloksia jo neljässä viikossa… hmmm… mulla ei vaan enää ollut kuin kolme viikkoa aikaa. Olisiko hoidosta hyötyä? Kannattaisiko satsata siihen? Mitä jos saisin HYPOXIn avulla tehostettua viimeisien viikkojen rasvanpalamisen? 

Päätin ottaa HYPOXIn loppudieetin tueksi. Mietimme, että kohdallani tulokset olisi vielä helposti luettavissa, sillä olin liikkunut ja syönyt jo pidemmän aikaan hyvin ja säännöllisesti. Toivoin HYPOXIn tehostavan tuloksia ja näin todellakin kävi.

Vaihtelevaa yli- ja alipainetta hyväksi käyttäen HDC auttaa saavuttamaan kiinteämmän ja kauniimman ihon. HDC-laitteessa rentoudutaan 20 minuutin ajan ilmatiiviissä kokopuvussa. Erityisvalmisteisen puvun 400 ilmakuplaa aktivoivat pintaverenkiertoa ja vilkastuttavat aineenvaihduntaa, poistaen elimistöstä kuona-aineita ja nestettä.
Vaihtelevaa yli- ja alipainetta hyväksi käyttäen HDC auttaa saavuttamaan kiinteämmän ja kauniimman ihon. HDC-laitteessa rentoudutaan 20 minuutin ajan ilmatiiviissä kokopuvussa. Erityisvalmisteisen puvun 400 ilmakuplaa aktivoivat pintaverenkiertoa ja vilkastuttavat aineenvaihduntaa, poistaen elimistöstä kuona-aineita ja nestettä.

”HYPOXI polttaa rasvaa täysin luonnollisesti kevyen rasvanpolttoliikunnan ansioista. Liikunnan aikana rasvahappoja vapautuu kehon energiantarpeen mukaan ja rasvaa palaa lihaksissa sekä metaboiloituu maksan toiminnasta. HYPOXIssa vaihtelevan ilmanpaineen yhdistäminen liikuntaan auttaa kohdistamaan rasvanpolton jopa 70%:sesti toivotulle alueelle, alueen optiomoidun verenkierron ansiosta. Parhaat tulokset saavutat kun tuet HYPOXI-jaksoasi painonpudotuksella ruokavaliota keventämällä ja saat painosi putoamaan noin 2-3kg kuukauden hoitojakson aikana. Silloin suurin osa painonpudotuksesta kohdistuu juuri toivotulle alueelle.”

Noin kävi juuri minulle. Ehdin kolmen viikon aikana suorittaa 9 hoitokertaa. Jokainen ympärysmitta vartalossani kapeni miltein tuplasti yhtä paljon, kuin oli kaventunut dieetillä edellisten 5kk aikana. Esim vyötäröltä oli lähtenyt 5kk aikana -7cm ja HYPOXIn aikana lähti vielä -5cm lisää. Samoin esim lantiolta: 5kk aikana lähti -5cm ja HYPOXIn aikana vielä toiset -5cm. Paino putosi HYPOXIn aikana -2kg. Hoidon ansiosta mun aineenvaihdunta vilkastui ja pintaverenkiertoa aktivoitui, joten kropasta poistui nestettä ja kuona-aineita. Mun iho oli 9 hoitokerran jälkeen sileämpi, eikä appelsiini iho enään haitannut silmää, koska se oli kahonnut. Vatsan alueen nahkakin oli ihmeellisesti kireämpi! En voinut uskoa tuloksia, mutta totta se vaan oli! Pakkohan se oli uskoa, kun omilla silmillä sen todistin! 

20140328_194027
Alipaine- eli vakuumihoito stimuloi verenkiertoa iho- ja rasvakudoksiin ja parantaa hapen ja ravinteiden kulkeutumista kudoksiin. Ylipainehoito taas edesauttaa veren ja nesteiden palautumista rasvakudoksesta ja stimuloi lymfakiertoa. Matalasykkeinen liikunta auttaa lihaksia polttamaan ongelma-alueilta
vapautuvaa rasvaa.

 

20140328_200704

 

HYPOXI kohdistuu siis rasvanpolttoon alavatsan, reisien ja pakaroiden alueelle. Hoito menetelmänä käytetään ali-ja ylipainetta sekä matalasykkeistä pyöräilyä, eli pelkällä makoilulla ei selviä. Pyöräily oli mukavaa, ja hikihän siinä tuli. Kävin hoidoissa yleensä illalla, kun olin ensin hoitanut omat aamuaerobiset ja salitreenit hyvissä ajoin pois alta. 

En yleensä ikinä usko mitään ennenkuin itse näen. Näin kävi mm. HYPOXIn kanssa. Mainoksissa paljon hehkutettu HYPOXI hoito ei tuntunut mahdolliselta tavalta polttaa rasvaa ja muokata kehoa, mutta nyt kun olen senitse henkilökohtaisesti kokenut, niin uskon siihen! HYPOXI on ehdottomasti mukana nyt dieetin jälkeisessä palautumis vaiheessa, sekä mun tulevaisuuden projekteissa! Lisää tietoa HYPOXIsta löydät TÄÄLTÄ

 

Upea Sanna jäi juuri elämänsä ensimmäiselle kisadieetille. Kiva seurata ja tsempata kaverin matkaa kohti syksyä <3
Upea Sanna jäi juuri elämänsä ensimmäiselle kisadieetille. Kiva seurata ja tsempata kaverin matkaa kohti syksyä <3

Kävin toissapäivänä tekemässä pitkästä aikaa jalat salilla. Polvikipu on poissa, ja toivon että kun tästä dieettaamisesta hiljalleen palaudun, niin saan alkaa taas takomaan niillä hulluilla sarjapainoilla jalkoja. Ne on nyt se osa-alue joihin haluan panostaa, plus selkä. Nyt vaan hyvillä mielin kovaa treeniä, ja ehkä mä joskus oon vielä siinä pisteessä, että mulla on niin vahvat vatsapalatkin, että niitä voi esitellä, oli sitten kisakireä, tai reilusti offilla ;)

 

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua!

 IMG_20140419_154519

Sara

sara

13 vastausta artikkeliin “Kuinka saavutin kisakireyden ja kuinka voin luopua siitä”

  1. Hyvältä näytät nytkin, vaikka nesteet onkin tullu kroppaan takasin :)! Mut itelläki on usein niin, että näkee peilissä heti ne huonot puolensa helpommin kun toiset.
    Kiva myös kun laitoit kisadietin aikana usein ennen-jälkeen kuvia, niistä eron huomaa kaikista parhaiten. Hyvä sie! :)
    http://fitfatmamatiina.fitfashion.fi/

  2. Onnittelut vielä minunkin puolesta! Mahtava saavutus, onnea!!

    Todella mielenkiintoinen tämä sinun kirjoituksesi. Muistan lukeneeni Umpun blogista lainaamasi tekstinpätkän, mutta en oikeastaan silloin ihan käsittänyt koko asian laajuutta. Mielestäni näytät ihan huippuhyvältä tällä hetkellä, ja varmasti samoten vaikka painoa tulee vielä lisääkin. Näytithän todella hyvältä silloin ennen dieettisi aloittamistakin yli 70 kiloisenakin! Mutta tämä kertoo juuri tämän lajin haastavuuden: haasteena ei siis ole pelkästään lajin vaatima treenaaminen ja puoli vuotta kestävä dieetti, vaan myös oman kehonkuvan pysyminen alati muuttuvan kropan mukana – on se kroppa sitten pienentymässä tai suurentumassa. Vaativaa, varmasti.

    Tsemppiä treenaamiseen! Mielenkiinnolla seuraan, millaiset suunnitelmat sinulla on jatkoon.

    http://www.sisublogg.blogspot.fi

  3. Sara! Näytät niin kadehdittavan hyvältä nytkin et äläpä sure :) Nyt vaan nautit siitä mihin oot jo pääsy ja nauti myös kunnon treeneistä uudella energialla! kisakunto on kisakunto… Ps. olit kyllä niin ihanan säteilevä ja esiintyminen oli tosi luontevaa ja ilo katsella, ehkä joskus voidaan taas treffailla niissä treeni-merkeissä? Terv. Salla

  4. Näytät todella hyvältä edelleen ja uutena tavoitteena nyt vaan kaunis offikunto :) mun mielestä offikunto voi näyttää niin hyvältä, että aina ei tiedä kumpi miellyttää silmää enemmän kireä ”rääkätty” kisakunto vai kaunis pehmeämpi ja urheilullisen näköinen offikunto! Ymmärrän tietysti henkisen haastavuuden kisakunnon jälkeen, kovasti tsemppiä! Btw, onko kisoista videoita jossain nähtävillä, oletko tietoinen?

  5. Vitsi, just kirjottelin tänään jojo laihdutus mietteitä, koska mua ainakin pelottaa jo tulevaisuus :). Siis itehän en oo vielä kunnolla edes päässyt alkuun ja silti pelottaa eli tosiaankin uskon että on vaikeeta kisakireyden jälkeen palata ns normikuntoon, missä jokatapauksessa olet muuten upea. Antoiko sulla valmentajat just pääkopan reenauttamiseen neuvoja miten saada noita ajatuksia kuntoon? Mä uskon ihan täysin että löydät balanssin, hetki siihen varmaan menee :). Vitsi että haluisin kokeilla noita hypoxihoitoja, noh ehkä joskus :) Tsemppiä Sara, kick ass!

    -hanna-
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

  6. Paljon Onnea mahtavasta suorituksesta!!!!
    Ja olet nytkin aivan huippu hyvän näköinen. Tällä hetkellä terveen näköinen ;)
    Mä ajattelen että tärkeintä on hyvä olo ja vointi kokonaisuudessa. Ei kroppa taida jaksaa sitä tilaa missä olit kisavuorokauden.
    Mutta tiedän miten sitä niin helposti näkee vaan turvotukset ja ne negatiiviset jutut kun katsoo peiliin….

    http://eveliinat.blogspot.com

  7. Voi Sara… Toi sun kroppas nyt on aivan upea ja ottaisin sen milloin vain!!! Aivan upeet kädet ja kaikki!!! Mä kyllä tiedän miltä tuntuu kun näyttää omaan silmään lihavalta vaikkei sitä olekkaan, mutta se silmä kyllä valehtelee… Uskoa mua, sun kroppa on tajuton! <3

  8. Vaikka mä itse luenkin paljon fitnesskisaajien blogeja ja tsemppaan heitä, on mun mielestä kaikista pelottavinta seurata aikaa juuri kisojen jälkeen. On varmasti tosi hämmentävää kun kroppaan kertyy nopeasti ne vaivalla pudotetut nesteet ja muutama kilo takaisin. Ja tiedän myös että oma silmä on aina se kriittisin. Toivottavasti sä muistat kuitenkin pitää jalat maassa, etkä anna fitness-sokeuden iskeä!

    Mun silmään sun kroppa on tosi kauniissa kunnossa juuri nyt! Ja oot muutenkin tehnyt ihan mielettömän kovaa duunia sun vartalosi eteen, ole ylpeä siitä ;)

  9. Sun kroppa näyttää edelleenkin todella hyvältä vaikka ei olekkaan enää nii ”kireä” kuin kisapäivänä. Saat olla todella ylpeä siitä! :)

  10. Heippa! Hyvä iho on myös oleellinen osa kisaamista ajatellen. Olis mukava kuulla sinun ihknhoitorutiineista, miten saada heleä hipiä jota kelpaa esitellä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta