Apua motivaation ylläpitämiseen

 

Vuodenaikana tammikuu on yksi vilkkaimmista sesongeista kuntosaleilla ja kuntokeskuksissa. Uusia asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista. Kaikilla kinkun sulatus talkoot mielessä: kesäkuntoon 2014!

Mistä sitten saada täydellinen motivaatio, joka kestäisi oikeasti pitempään kun helmikuulle? Jos intoa treenata omaksi iloksi ei löydy? Jääkaapin oveen liimattava kuva kuumasta bikinikropasta toimii ehdottomasti, mutta sen lisäksi, tässä muutama tippi, jonka avulla motivaatio toivottavsti jatkuu jatkumistaan.

20140103_111336

 

1. Käy rohkeasti tutustumassa omalle kuntosalille ja salin henkilökuntaan. On mukavaa mennä salille, kun siellä on vastassa mukava ”tuttu” porukka.

2. Sijoita suoraan pitempiaikaiseen korttiin. Kuukauden kortti kun umpeutuu, treenit jää helposti siihen. Kun olet maksanut tai sopinut pitempiaikaisesta kortista, se motivoi heikkoinakin hetkinä jatkamaan..eihän rahaa saa heittää hukkaan!

3. Aseta itsellesi tavoitteita ja välitavoitteita. 

4. Liiku monipuolisesti, jotta et kyllästy. Motivaatio säilyy kun pitää treenit mielenkiintoisina. 

20140104_165140

 

5. Tee kuntoilusta/painonpudotuksesta julkista. Kerro lähipiirillesi tai työpaikalla, että olet päättänyt ottaa itseäsi niskasta kiinni. Jos laihdutat salaa, tulee repsahduksiakin helpommin. Kukaanhan ei silloin tiedä että sun ei olis hyvä syödä sitä pullaa ;)

6. Hanki avuksesi personal trainer tai kunto-ohjaaja, jolle olet tilivelvollinen tuloksista. Näin saat myös ruoka puolen asiat kuntoon. Opi säännöllinen ruokailu!

7. Yllytä ystäväsi mukaan kesäkunto- projektiin, jolloin voitte yhdessä tsempata toisianne! Näin syntyy helposti pieni kilpailuhenkinen meininki ja se motivoi: ”kyllä mä jaksan, kun toikin jaksaa”

20140104_164940

 

8. Ota itsestäsi aloitus kuvat ja mitat. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Kun olet rehellinen itsellesi ja teet töitä tavoitteellisesti, niin jo pienen ajan kuluttua huomaat muutoksen esim kuvista ja senteistä. Hyvät tulokset motivoi!

9. Syö monipuolisesti, mutta terveellisesti. Jokapäiväinen maitorahka saattaa alkaa jossainvaiheessa tökkimään, joten ota selvää miten minkäkin ruoka-aineen voi korvata.

Kanamuffineja
Kanamuffineja

 

10. Palkitse itsesi! Kun olet päässyt ensimmäiseen tavoitteeseesi, palkitse itsesi esim uudella treenivaatteella.

 

Listaa voisi jatkaa pitempäänkin, mutta tässä ehkäpä tärkeimmät. Näiden avulla varmasti saat motivaation pysymään! Muista myös, että ei saa olla liian ankara itselle. Lepo ja hemmottelu on myös sallittua! Kovasti tsemppiä! Kesäkunto 2014, täältä tullaan! 

 

 

 

 

 

sara

27 vastausta artikkeliin “Apua motivaation ylläpitämiseen”

  1. Auttoi kyllä huomattavasti, en malta odottaa että pääsen salille. Joulun ja uudenvuoden vietin flunssan kourissa

  2. Mulle ainoastaan toi syöminen on välillä hieman ongelma. Ei oikein tiedä mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon. Treenit kyllä kulkee ja lihaa tulee kroppaan mutta kaikki on piilossa ton rasvakerroksen alla..

  3. Huomasin, että yhdessä kuvassa olet pukeutuneena college-tyyppiseen treeni asuun. Eikö se ole tosi lämmin asu treenaamiseen vai onko vaatetuksen valinnalla jokin tarkoitus tuossa? :)

    • Moi. Joo, tykkään lämmitellä ennen treeniä kunnolla, ja näin ollen treenaan pitkähihaisessa usein. Kun tulee tarpeeksi lämmin, voi asua vähän vähentää ;)

  4. Mä olen kokeillut/noudattanut vaihtelevasti varmaan kaikkia noita kohtia, ja ei kyllä ole auttanut mun kohdalla pätkääkään. Tai no, ehkä on auttanut hieman, mutta loppujen lopuksi noilla millään ei ole juurikaan merkitystä jos motivaatiota ei ole. Treenaamisen luen vielä helpoksi hommaksi, mutta syöminen on aina se vaikein puoli mikä varmaan monilla mättää.

    Nyt aloitin keväisen dieetin, eka päivä menossa tänään ja pinna on jo valmiiksi kireänä. Mutta täytyy yrittää tsempata ja pysyä kurissa, eiköhän se tästä :)

    http://musclefetish.blogspot.fi

    • Itsestähän se kaikki on kiinni. Jos päätät niin kyllä onnistut ja noista on silloin varmasti apua :) Toki jos ei vaan kiinnosta elää terveellisesti niin tuskin sitä motivaatiotakaan on.. valintoja ;)

    • Sinäpä sen sanoit :) Ehkä pitäisikin pohtia sitä MISTÄ saa ylipäätään motivaatiota, jos kerran pelkkä halu että haluaa olla jotain/näyttää joltain ei ole tarpeeksi vahva sen rinnalla millaista esim. herkuttelu on. Kakkua kun ei voi yhtäaikaa sekä syödä että säästää :D Harmi!

    • totta. sähän voit vaikka itse kirjoittaa pohtivan postauksen siitä, mun postauksessa kun oli nimenomaan kyse motivaation ylläpitämisestä ;)

  5. Moi!

    Tää sun blogi on tosi hyvä! Ootan aina innolla uutta postausta :D
    Pakko kysyä, että kun olet ammatiltasi kuntosaliohjaaja, niin minkä koulutuksen olet tarkalleen ottaen käynyt? :)

  6. Koska tuo eka kuva on otettu? Härtsyykkeli kun näytät laihalta siinä!!
    Kiva blogi, seuraan säännöllisesti. Tsemppiä kisoihin!

  7. Herramanjee ku oot pienentyny! Hyvin toimii dieetti…
    Pakko kysyä heti tota kanamuffinin ohjetta..näytti hyväklle:)

    • heiiii ja kiitti ;) ja muffineissa on tosiaan vaan kanasuikaleita ja valkuista plus mausteet ja öljyä :) ja omilla mitoillahan noi voi silmämääräisesti tehdä :) uunissa sit n. 40min :)

  8. Wauuuuu!! Tosta ekasta kuvasta jo huomaakin, että dieetti on kyllä tehnyt tehtävänsä ja taustalla tietysti hyvä pohjatyö! Ei voi sanoa muuta kuin että good work girl ;)

  9. Todella hyviä kohtia ja pointteja :) Itse aloitin salilla käymisen 1,5 vuoden tauon jälkeen. Lihasmuistissa liikkeet ovat kivasti. Toki voimataso on huono liikkeissä kuin liikkeessä, mutta neljän salitreenin jälkeen olen jo koukussa. ;) Ihanaa, kun salilla käyminen tuo paljon energiaa ja hyvää fiilistä! Nyt vielä käyttöön superdieetin ruokavalio-ohjelma mukaan, niin jee. Sain tänään saliohjaajalta ihan uudenlaisen näkemyksen, kun mä en ole koskaan miettinyt, että nimenomaan laihtumisen kannalta monipuolisuus olisi tärkeää. Olen aina miettinyt, että terveyden ja hyvinvoinnin kannalta monipuolisuus on tärkeää, mutta laihtumiseen voin vetää monta purkkia rahkaa päivässä ja katsoa vain kaloreita. ;) Vitamiinit purkista ja kroppa toimii! Eipä se oikein niin mene ja mulle kilppariongelmaiselle epätasapaino ravintoaineissa voikin olla aika turmiollista. Mä oon vain todella huono syömään kaksi kunnon ateriaa päivässä eli tykkäisin elellä neljällä välipalalla päivät läpi.. Aamiainen on kunnossa, mutta muuten ei ole monipuolisuus ihan kondiksessa. :(

    • heippa! se on totta, että monipuolisuus on tärkeää, niin liikunnassa kuin ruokailuissa. hyvä että huomasit sen myös ;) kovasti tsemppiä sinulle kaikkiin koitoksiin :)

  10. Heips! Kanamuffinssi ohjetta halutaan täälläkin!:) ja tsemii ihan hirveesti tavoitteisiisi, lukenut jonkin aikaa blogia, tykkään!!:) oot mahti mimmi!:)

  11. Oon miettiny tätä motivaatioasiaa ja tavoitteita. Itse aloitin viime elokuussaFitfatmin ohjauksessa nettivalmennuksen. No nytolen ”periaatteessa tavoitteessa” niin miten sen motivaation saa vielä pidettyä yllä? Onko sulla siihen vinkkejä? Oli ”helppoa” kulkea kilotavoitetta kohti tai pitää 10viikon ”kuuri” joka nyt toki on muuttunut jo tavaksi toimia. Silti pelottaa juuri se jojoilun mahdollisuus, vaikka sille en aio antaa mahkuja.
    Pitäisikö asettaa itselleen nyt joku muu tavoite asiAn liittyen? Pysyä painossa 6kk? Ja sen jälkeen taas 6kk? Saada rasvaprosentti putoamaan tms? Ymmärrätkö mitä yritän tässä söheltää? Että matka kohti tavoitetta on tavallaan helppo, tulee onnistumisia, mutta kun olet tavoitteessa, tulee tyhjiö. Ja siihen pitäis itselle keksiääkkiä täytettä, jotta motivaatio säilyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta