Lupaukset on tehty…

 

..no ei ainankaan rikottaviksi! :)

Ajattelin kirjoittaa muutaman sanan aiheesta: dieetti. Tällä hetkellä mulla on päällä elämäni ensimmäinen body fitness kisoihin valmistava dieetti, jolla on pituutta 26viikkoa.

Body fitnesskilpailuun treenaaminen on kovaa urheilua siinä missä moni muukin kilpaurheilu. Viikot sisältää monia rankkoja salitreenejä, aerobiset ja posetreenit. Vaikka treenit on rankkoja, jokaisesta treenistä kuitenkin nauttii omalla tavallaan, tietäen sen tuovan toivottua tulosta. Mun tämänhetkiseen viikkorytmiin kuuluu 6 salia ja 4 aerobista. Tämä runsas määrä treenejä on vaan hetkellistä, kun olen dieetillä. Ennen dieettiä en tehnyt ollenkaan aerobista ja salikertoja oli 4-5 kertaa viikossa. Kisadieetteihin on olemassa monia eri tapoja, mutta kohdalleni on koettu parhaaksi tämä. Se on henkilökohtainen ja minulle tehty. Seuraava dieetti joskus tulevaisuudessa on varmasti täysin erinlainen.

Kovaan treenaamiseen kun sitten yhdistetään vielä tiukka ruokavalio, niin voidaan todeta, että kyseessä on kova laji. Ruoat punnitaan gramman tarkkuudella ja syödään tarkalleen oikeaan aikaan. Treenit ja muut menemiset pitää suunnitella niin, että pääsee sitten oikeaan aikaan syömään. Välillä joutuu kyllä repimään hiuksia päästä, kun laskee että muutaman tunnin sisällä pitäis käydä treenaamassa, ennen kuin taas pitää syödä, mutta samaan aikaan olisi sata ja yksi muutakain asiaa tehtävänä..

 

Juuri ennen dieettiä.
Juuri ennen dieettiä.

 

Silloin kuvioon lisätään huolehtiva perheen iskä, joka auttaa lastenhoidossa ja kodin ylläpidossa. Mutta ei sekään ole itsestäänselvyys, vaan järjestettävissä oleva asia. Kuten ehkä ymmärsit, niin minun kohdallani, tää lajin harrastus ja dieetti täytyy tehdä perheen ja työn ehdoilla, eli voin sanoo et kyllä se välillä koettelee. Mutta pakkohan tää ei oo, vaan aivan vapaaehtoista ;) Dieetin alussa vaihdoin päälle ns. dieetti-moodin, joka toivonmukaan vie mut kevääseen saakka. Haluan oppia jokapäivä jotain uutta, nauttia jokaisesta hetkestä ja nähdä tuloksia, jotka itse olen saanut kropassani aikaan. Onnistumisen tunne kantaa. Se motivoi jatkamaan. Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.

 

Tavallisia painonpudotus dieettejähän mä oon läpikäynyt varmasti satoja. Se oli kyllä kertatoisensa jälkeen yhtä oravanpyörää. Johtuen kokemattomuudesta ja siitä kun ei tiennyt, mitä oikeasti kuuluisi tehdä ja kuinka pudottaa painoa maltilla ja pysyvästi. Ollaan Annan kanssa oltu joskus kyllä sellainen kahden ihmisen laihdutus-kerho että oksat pois. Harmikseni joudun kyllä toteamaan, että vaikka kuinka toisiamme tsempattiin ja tuettiin, niin joku meni aina pieleen…

 

Dieetit repsahti herkkuihin.
Dieetit repsahti herkkuihin.

 

Dieetit repsahti juhlimiseen.
Dieetit repsahti juhlimiseen.

 

Joulu 2011. Tuona uutena vuotena tein lupauksen: "Muuta elämäntapasi" Ja se lupaus piti!
Joulu 2011. Tuona uutena vuotena tein lupauksen: ”Muuta elämäntapasi” Ja se lupaus piti!

 

Kunnes viimein! Elämäni ensimmäisen onnistuneen dieetin vein päätökseen kesällä 2012. Pudotin 8kk aikana Katarina Tunturin opissa -10kg treenaamalla ja syömällä oikein. Sain perinpohjaista opastusta salilla ja ruokailuissa, joista olen tänäpäivänäkin enemmän kuin kiitollinen. Opin arvostamaan ruokaa ja treenaamaan oikein. Ja ennenkaikkea, opin uuden terveellisen elämäntavan. Omalla kohdallani koin myös ensisijaisen tärkeäksi sen, että rinnalla oli ystävä, joka kävi läpi samoja asioita ja jolle saattoi purkaa vaikeana päivänä vaikkapa haaveet suklaamerestä.

 

<3
<3

<3
<3

Kokemuksen rintaäänellä suosittelenkin kaikille painonpudotukseen ryhtyville ottamaan yhteyttä personal traineriin tai kuntovalmentajaan, joka auttaa ja neuvoo juuri sinua tekemään oikein. Ei riitä, että lukee netistä jonkun toisen dieetti salat ja kokeilet itse. Pysyvien tulosten saamiseksi jokaiselle on hyvä tehdä oma henkilökohtainen arvio ja suunnitelma painonpudotuksesta. Valmentaja ohjaa ja opastaa sekä on tukena aina kun tarve vaatii. Selkäranka vaan koville ja tavoitteita kohti.

Minä tiedän minkälaista on olla ns. laihdutuksen oravanpyörässä. Semmoinen jojoilu ei ole tervettä, eikä johda mihinkään. Olin masentunut yli 80 kiloinen ja rasvaprosenttikin oli varmasti lähes 40%. Kun olin laihtunut 70kiloiseksi, kävin mittauksessa ja rasva% oli 32%.. Välillä mietin, että missähän olisin, jos en olisi herännyt ja päättänyt muuttaa elämäni suuntaa. 

 

 

Eilen salilla.
Eilen salilla.

 

Kuinkas moni on teistä tehnyt uuden vuoden lupauksia? Entäpä kuinka moni aikoo pitää kiinni lupauksista? Minkälaisia lupauksia on tullut tehtyä? Itse en tehnyt lupauksia, mutta jos jossain voisin parantaa, olisi se, että yrittäisin olla hieman kärsivällisempi. Aina voi olla parempi jossain! Tunnetusti olen se ”kaikki mulle heti- tyyppi” :)

Ihanaa loppuviikkoa kaikille teille <3

 

Sara

 

sara

23 vastausta artikkeliin “Lupaukset on tehty…”

  1. Tämä blogi ja sinä inspiroitte mua <3 Kiitos! On mukavaa seurata sinua kisalavalle :)
    Mä en tehnyt lupauksia kun ei mun tartte ;) Itselläni urheilu ja puhdas ruoka on elämäntapa :) Voisin olla itselleni vähän armollisempi kyllä ja pitäs luvata yksi jopa kaksi vapaata treeneistä.
    Nyt tosin pitäs tarkistaa vähän ruokavaliota, hiukan tiputtaa hh määrää. Aloin nyt punttaa enemmän kun syksyllä meni aerobisten kanssa enemmän.
    Hyvää Uutta vuotta!

    • Heippa. kiitos kommentistasi. mukava kuulla. terveellisen elämäntavan ylläpito tai oppiminen on aina hyvä lupaus ;) mukavaa uutta vuotta myös sinulle :)

  2. Aikaisemmin en ole tukenut totaali kieltäytymisiä, mutta viime syksyn syömisten tai oikeastaan herkuttelun (söin terveellistä ruokaa, mutta myös paljon herkkuja) jälkeen, tuntu ettei nyt toimi ”yksi herkku pvä/vko” vaan sovin itseni kanssa, että karkki maistuu seuraavan kerran synttäripäivänä huhtikuussa. Nyt on kyllä ihan erilainen olo kuin muissa ”dieeteissä”, aloitinkin lupaukseni 27.12 ja uusi vuosi ei tuntunut missään olla herkutta !

    • moi. jos pystyy sopimaan itsensä kanssa että just esim yks herkku per viikko, niin sehän on hyvin! ja jos pystyy olemaan vieläkin pitempään ilman, niin se vasta jees onkin! kaikki lähtee itsestä! ;)

  3. Voi että Sara oot niin huippu! On niin mukava seurata kehittymistäsi ja saada siitä inspistä omaan liikkumiseen, superkiitos sulle siitä! :)
    Omia tavoitteita tälle vuodelle on oppia elämään rennommin ja nähdä asiat positiivisemmin, sekä vähentää sitä jatkuvaa stressaamista asioista. Lisäksi haluan kehittyä juoksijana paremmaksi ja osallistua ensimmäiselle puolimaratonille!

  4. Mun ja mun muru aloitettiin dietti 1.1. Tarkoitus olis kiristellä vappuun asti, mulla tavoite olis tuolla 6kilon päässä. Ollaan treenattu väh 3 kertaa viikko salilla säännöllisesti tasan vuosi ja nyt on aika kattella mitä muhkua on tarttunut kiinni. Mitä lisäravinteita sä sara käytät dietillä?

    • heijj :) nonni, hyvä että on joku joka tukee ja on mukana urakassa ;) se on aina helpompaa niin :D mä käytän tällä hetkellä palautusjuoman lisäksi aamulenkkipäivinä vihreäteekapseleita ja CLA:ta. plus tietty kalaöljyt ja magnesiumit :)

  5. On sulla kiva ja inspiroiva blogi! Ja ihania kuvia.

    Mun ei tarvinnut luvata mitään, elän unelmaa, en sit-ku-elämää. On mulla hukattavana vielä 9 kiloa ja harkittavana hirvittävät lihakset, mutta tämä projekti on jo alkanut ennen uutta vuotta. Mulla unelmana on bikini fitness- kroppa ja ehkä joskus kisat, ja sitä kohti menossa :).

    Kiva siis lukea sun valmistautumisesta kisoihin, vaikka vähän eri lajissa.

    • hei ja kiitos :) onnea hirvittävien lihaksien hankintaan ;) ja tsemppiä treeneihin, kyllä se lava odottaa sua niin kauan kun olet valmis ;)

  6. Uuden vuoden lupaukset oli tänä vuonna samat kun vuosi sitten, pysyvä painonpudotus! Ainoa ero vuoden takaiseen on se, että nyt oikeasti uskon pääseväni tavoitteisiini ja pitäväni ”lupaukseni”, kun taas vuosi sitten mentiin sillä linjalla, että ”Joo, jos sitä nyt tänä vuonna aloittaisi liikunnan ja pudottais painoa..”. Ensimmäistä kertaa se lupaus piti ja nyt jatketaan siitä mihin jäätiin, tavoitteena yhtä timmi kroppa kun Sulla Sara! ;)

    http://pudotus.blogspot.fi

    • noniin, hyvä lupaus ;) tsemppiä ja voimaa kovasti sun vuoteen! ja ihana, yhtä timmi kuin mulla :D kiitos, tuli hymy <3

  7. Jaa-a, mä olen vähän niinkuin luvannut itselleni, että pidän itsestäni huolta, päänupista ja tästä kropasta missä alan viimeinkin viihtyä! Aloitin elokuun alussa ihan oikean elämäntapamuutoksen Fitfarmin avulla. Painoa on pudonnut kohta 17kiloa, enempää ei yhtään tarvitse painon pudota. Salilla olen käynyt myös ahkerasti ja rasvaprosentti on pudonnut 33-》 22, 6%. Alan olla 44-vuotiaaksi ihan hyvässä, reippaassa ja iloisessa vireessä, joten sen lupaan pitää! Jaksan paremmin, olen terve ja reipas! Ihan parasta!
    Haluaisin luvata itselleni myös sen, että enmurehdi kaikesta niin paljon etukäteen, varsinkaan niistä asioista, joille en itse voi mitään.

    Onnea ja tsemppiä sulle kisadiettiin ja kisoihin! Jos oisin ite 10v nuorempi, luulenpa, että seuraisin sun vanavedessä ja yrittäisin kisakuntoon ; D Nyt on siihen kuitenkin liian myöhäistä :)

    • moi ja won 17 kilos! se on upea saavutus! onnea! mulla on sama, murehdin vähän kaikesta turhaa ja liian paljon.. siitä pitäisi päästä ja pitäisi oppia elämään hetkessä. kiitos tsempistä! ja hei, et sä ole vielä liian vanha, kisoihinkin voi mennä tuon ikäisenä! ei tosiaan liian myöhäistä! tsemppiä! ;)

  8. Upeaa seurata tätä sun matkaa! Sä osaat, sä pystyt! :)
    Mitä teet työksesi? Kun kirjoitat että täytyy syödä juuri sillä kellon lyömällä ja käydä salilla jne jne… Kiinnostaa siis vaan että pystyykö kisa dietin ohessa tekemään jotain työtä? :D

    Upeaa vuotta 2014!

    • heippa ja kiva että kiinnostaa :) olen töissä kuntosalilla. olen kuntosalivastaava- ja ohjaaja. teen ohjauksia salilla asiakkaille ja pyöritän salia tekemällä vähän sitä sun tätä :) ihan normaalisti sitä pystyy pitää ruoka ja kahvitaukoja, kuin missä tahansa muussa työssä :) kiitos ja ihanaa uuttavuotta sinullekkin!

  9. Moikka Sara! Tsemppiä hirveästi diettiin ja tuleviin kisoihin! Olet kyllä todellinen sissi, ihailtavaa päättäväisyyttä =0)
    Oma ”projektini” on just tuon sun kuvaileman – ei niin hyvän tavan- kaltainen : huhtikuun alkuun on pudotettava oma-aloitteisesti vähintään 5 kg ja paikkojen on kiinteydyttävä myöskin. Sali on ihan uus juttu mun elämässä, n. kuukauden päivät olen siellä käynyt 2x viikko. Taustalla enemmän ja vähemmän himoliikkumista ja juoksua, josta kumpaakaan en ole tehnyt (henkilökohtaisesta valinnasta) vuoteen ( ja se näkyy). Kevääseen kuuluu myös lenkkeilyn aloittaminen ja ruokavalion muutos on myös jo käynnissä. Siis ihan ”tositarkoituksella! tässä mennään ;0)
    Välillä tässä on ihan tyytyväinen itseensä ja olomuotoonsa, kunnes jostain tuppaa ajatukseen, et voishan sitä olla paremmassakin kunnossa… Joten sitä kohti tässä nyt mennään =0D

    • hei! kiitos! salilla käyminen on tosi hyvä päätös. siellä kun voi tehdä niin paljon muutakin kun vaan nostella puntteja. monipuolinen liikunta on kaiken a ja o muutenkin :) kovasti tsemppiä sun ruokailuihin ja treeneihin! u can do it! ;)

  10. Moikka Sara,

    aivan mahtavaa tuo sinun sinnikkyys, tässä vaiheessa ei muutamat syömättä jätetyt kakkupalat enää haittaa kun tavoitteesi tältä erää on jo niin lähellä! Ei voi kuin ihailla ja miettiä että mistä sitä itse saisi takaisin sen kesällä olleen motivaation :)

    Pakko kysyä, että siis kuinka kauan olet toiminut kuntosaliohjaajana ja mikä ammattisi oikein on. Kun mainitsit tekstissä, että olet ollut vähän pullukka ja hukassa aikaisemmin laihduttamisen kanssa etkä ole tiennyt mitä tehdä ja miten treenata. Ja mietin vain että eikö kuntosaliohjaajat jollain tavalla tiedä näistäkin asioista vai onko ammatti sitten joltain muulta alalta ja olet vain ohjannut liikkeitä salilla? :) Ihan mielenkiinnosta kyselen ;)

    Iihanaa ja ahkeraa toivottavasti tulevaan kunnon talvea, sitä lunta kaivataan jo tänne Tampereen suuntaan kovasti, jottaa pääsen ladulle polttamaan kaloreita!

    • moikka! kiitos ja kovasti tsemppi haleja täältä, kyllä se sinunkin motivaatio vielä löytyy takaisin. eli olen ollut mun työpaikalla töissä vuodesta 2006. tuolloin olin vain vastaanottotyöntekijä salilla. tässä välissä olin kyllä hetken poissa, kun Lily syntyi. Lilyn syntymän jälkeen valmistuin kuntosaliohjaajaksi ja palasin töihin. eli kuntosaliohjaajana olen toiminut pian 2 vuotta ja tuon saman ajan olen treenannut myös intensiivisesti ja säännöllisesti ja muutin elämäntapani täysin. ennen lilyn syntymää olin siis reilusti ylipainoinen aivan hukassa laihdutuksen kanssa… sitä aikaa on hauska muistella ja verrata nykyiseen :)

  11. Hei! Ongelmani on että tuhlasin rahaa 250e ruokavalio ja kuntosalisuunnitteluun ja sain eteeni ruokaympyrän ja copypastella tehdyn ohjelman. Ruokaympyrän kanssa käskettiin syödä leipää vähintään 5 leipää. Kokeilin 2kk mutta olo oli vain turvonnut. Olen siis hieman pettynyt koska itse olen opiskelija ja olin säästänyt tuohon. No ei sille voi mitään. Itse olen siis normaalipainoinen muutaman joulukilon kanssa tosin tällä hetkellä.

    • Hei. kurja kuulla. kannattaa ottaa yhteyttä alan ammattilaiseen, ja ottaa tarkasti selvää että hän varmasti tietää mitä tekee. tsemppiä jatkoon! kevättä kohti ;)

  12. Oot kyllä tehnyt upean työn ja oot todella motivoiva esimerkki meille muille :)
    Hienoa, että sun mies tukee sua ja auttaa. Ilman tukea olisi varmasti hankalampaa vai mitä mieltä oot?
    Paljon tsemppiä loppudiettiin, tuut olee upea lavalla :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta