Puhdasta ruokaa, säännöllisiä treenejä

Kivaa alkanutta viikkoa kaikille!

Aika kuluu nopeasti, ja pohdin tässä tätä kulunutta vuotta ja bloggailujani.
Olen nyt siis blogannut 11kk, eli pian on vuosipäivä GoSaraGo -blogilla. Tekeillä on ihan omat Saran kotisivut, jonka alle siirrän myös blogini. Siitä lisää kun sivut on valmiit.
Vuodessa on tapahtunut paljon.
Aloin pikkuhiljaa oppia, mitä on terveellinen ja liikunnallinen elämäntapa. Paljon olen oppinut uutta. Kaikki muutos ei kuitenkaan tapahtunut hetkessä. Olen mm. pikkuhiljaa opetellut syömään oikein ja puhtaasti.

Pitkän aikaa käytin levitettä jos söin leipää. En käytä enää.
Ruoanlaitossa rasvan lähteinä käytin rypsiöljyä. Nykyään kookosöljyä tai oliiviöljyä.
Laitoin makeutusainetta kahviin. En laita enään.
Söin puuron mehukeitolla ja muilla herkullisilla höysteillä. Nyt syön puuron puhtaasti kookosöljyn ja marjojen kera + proteiinin lähde.
Koko kesän join light limua päivittäin. Nyt se on vaan herkutteluhetkiin (max kerran viikossa)

Olen varma, että kun opettelen jo nyt hyvissä ajoin arvostamaan puhdasta ruokaa, jolloin teen pohjatyöni hyvin, uskon että se helpottaa elämääni suunnattomasti tulevaisuudessa kisadieetillä. Toive olisi, että pystyisin syömään silloin samaa ruokaa kuin nyt, vain pienemmillä kaloreilla. Nautin jokaisesta ateriasta, vaikka se ei sisällä kermaa tai voita.
Herkkuja tekee nykyään harvoin mieli. Se johtunee siitä, että syön hyvin ja säännöllisesti, eli missään vaiheessa ei ehdi tulemaan kunnolla nälkä, (paitsi aamulla) eikä täten tule niitä mielitekoja. Aamuisin mulla on siis aina aivan tajuton nälkä :)

Myös säännöllisyys treenaamiseen oli aluksi vaikeaa. Olin alkuvuoden kotona nuorimmaisen lapsemme kanssa, ja se vaikutti paljon siihen että miten pääsin treenaamaan. Joka päivä kun oli määrätty treenit, olin treenaamassa. Kellonaika vaan vaihteli. Se oli rankkaa, sillä saatoin olla edellisenä iltana klo 21 aikaan salilla, ja seuraavana aamuna oli herättävä jo aikaisin, mikäli mieli aamulenkille tai salille.
Nyt kun kaikki lapset on päivät koulussa ja päiväkodissa, niin pääsen treenaamaan säännöllisesti aamuisin, ennen töitä. Ja edelleen muistan kiittää siitä, että mulla on niin super upea työpaikka ;)

Säännöllisyys treeneissä on tärkeää. Huomaan sen nyt, kun treenit on pikkuhiljaa muuttunut säännöllisemmiksi. Se helpottaa huomattavasti arkea, ja auttaa jaksamaan paremmin.

Tänään mulla on treenit Katarinan kanssa. Jes! Saa taas kuulla palautetta, jota on rakentavaa saada tietyin väliajoin.

Tsemppiä kaikkien viikkoon! Ollaan reippaita, eikä anneta edes tämän lumettoman marraskuun masentaa!

Pus pus!

Sara

sara

21 vastausta artikkeliin “Puhdasta ruokaa, säännöllisiä treenejä”

  1. Hienoa! :) Meitä on niin moneen junaan, itse olen sitä tyyppiä joka syö puuronsa mehukeiton kanssa, juo pepsi maxia jos haluttaa jne :) En todellakaan voisi kuvitella eläväni niin kurinalaisesti joka päivä, dietit ota tosissaan ja sillon noudatan tiukkaa ruokavaliota juuri eikä melkein, mutta offilla kyllä kaipaan sitä vapautta myös syömisessä, se pitää minut järjissään :) Samoin viikonlopun herkkupäivä, aah, karkkia…. minä bodaan ja kyllä, syön myös karkkia :D

    • Heippa! Tuo on totta. että meitä on moneen junaan. me kaikki ollaan erinlaisia. mä päätin että haluan ja pystyn tähän, ja oon oppinut elämään näin. eikä tee tiukkaa ;) kuten aikaisemmin oon sanonut, syön pullan jos tekee mieli, mutta se ei kuulu mun ruokavalioon, jota pääsääntöisesti noudatan. mulla on myös lauantaiaisin tankkaus jonne säästelen kaikki viikon herkut joita tekee mieli ;) harvemmin enää paljoo mitään kummempaa tekee mieli, ja menee vatsa sekaisin niin helposti:)

  2. Mustakaan ei olis noin kurinalaiseen elämään. Ei mitenkään ja onneksi ei ole tarvekaan. Totta kai nyt laihduttaessa joutuu tekemään myönnytyksiä (vaihdoin mm. rasvatomaan maitoon joka on kuin värjättyä vettä), mutta olen iloinen, että saan syödä ruokani kastikkeen kanssa jos siltä tuntuu (ainakin vielä).Mä nautin niin paljon ruuasta, että kyllästyisin aikaa myöten, jos mun ruokalautaseni näyttäisi aina samalta.

    • Nonii, tärkeintähän se on että itsellä on hyvä mieli ja hommat toimii :) ja mun ruokalautanen ei tosiaan näytä aina samalta, päinvastoin. kokoajan keksin ja kehittelen uutta, vaikka tykkään vanhoistakin :)

    • Tuo on aika yleistä, että monet luulee ”ruokalistan” näyttävän tosi tylsältä ja samanlaiselta joka päivä. Näin kai voi luullakin jos lukee ruokalistaa kuin piru raamattua. Siinä lukee esim. kaurahiutaleita 40 g ja kerran näin kirjoituksen jollain palstalla joka mietti (taisi liittyä noihin Superdietti-juttuihin) että miten noi kuivat hiutaleet edes saa alas. Noh. Tämä sitä toista tulkinnan ääripäätä ja jos vähän tämänsuuntaisesti lukee niin ankealtahan tuo näyttää ;) Huom. en tarkoita että esim. LauraR näin tulkitsisi.Itse syön ihan vaihtelevaa arkiruokaa kuten ”tavalliset” ihmiset, mutta ruokalistani määrittelee käytettävät raaka-aineet eli esim. voita en käytä ja sitä lihaa on X määrä, hiilaria X määrä. Kokkaan siis ihan samalla tavalla kuin muissakin talouksissa :) Nautin myös ruoasta ja nyt kun tämä syöminen on jopa tarkempaa kuin ennen niin nautin syömästäni ruoista JOPA enemmän. Ja mun ajatukset oli ennen kuin LauraR:n, pelkäsin sitä että miten pärjään herkkujen tai oikeastaan niiden minimaalisen määrän kanssa kun tiesin että ainakin alussa niitä on karsittava entisestään. Nyt jälkikäteen ajatellen se oli vähän hassu pelko.Ihmisen mieli on siitä hassu, että kun se oikeasti haluaa jotain niin näin voi käydä :) Se mitä pelkäsi/inhosi voikin muuttua hauskaksi/kivaksi jne. Jos joku olisi mulle sanonut 10v. sitten että joskus musta tulee aktiivinen kuntosalilla kävijä, olisin varmaan naureskellut.

    • Moii! Kiva kun kirjoitit :) ja pitkän viestin laitoitkin :)Joo vaikka mun ruokavalioon ei kuulu voi ja kerma, niin ei se tylsä oo :) tosi värikäs ja monipuolinen :) kun osaa nauttia elämästä, niin osaa nauttia kaikista pienemmistäkin asioista, kuten ruoasta :)

    • Joo, vähän ehkä huonosti ajatukseni muotoilin kun laitoin ton ”aina samaa”.Johki, tuohon mäkin tähtään, tavallista kotiruokaa tiettyjä juttuja silmällä pitäen.Musta on ollut makee nähä miten nopeesti kroppa tulee toimeen ilman sokeria (eli en ainakaan oo sokeririippuvainen, vaikka välillä vähän turhan paljon makeeta mennytkin suusta alas). Nyt puolukkasmoothie maistuu ihan törkeän hyvältä, kun taas ennen remontin aloittamista (n. 4vk) mietin, etten voisi koskaan saada sitä alas ilman sokeria :)

  3. Hmm, mä oon miettinytkin että sopiikohan kookosöljy hyvin puuroon.. Voisin opetella kans pois tosta mehukeitosta ja lisätä just pelkkiä marjoja ja sitä kookosöljyä! Testaan huomenna :)

  4. Moi! Voisitko neuvoa minua saliohjelman kanssa? Olen nuori 18-vuotias naisen alku ja olen miettinyt että haluan lisää lihaksia. Tavoitteena lopulta bikini fitnessmäinen kroppa! :) Mistä lähtisin liikkeelle? Olen jo käynyt muutaman kuukauden salilla mutta minusta tuntuu että junnaan paikoillaan. JA lihaksia ei ole nimeksikään. siispä apua! :)

    • Ps. Olen seurannut blogiasi ihan ensimmäisestä blogi-päivästäsi lähtien etsiessäni uusia blogeja blogilistalta. Mahtavaa nähdä miten oot kehittynyt! Ylpeäkin! :D

    • Moikka. Kovia treenejä. n. 4 kertaa viikossa. lyhyitä sarjoja ja isoja painoja. pidä painot kuitenkin sellaisessa painoluokassa, että suoritus tulee tehtyä puhtaasti työstettävällä lihaksella. liian painavat painot heikentää puhdasta tekniikkaa. syö hyvin, paljon hiilareita, varsinkin treenin jälkeen ja muista myös levätä. jos vielä tulee kysyttävää, laita s-postia [email protected] :) kiva kun viihdyt blogissani :)

    • Lisäisin tähän Saran hyvään neuvoon vielä sen, että keho tottuu nopeasti jos junttaa samoja liikkeitä ja samoilla painoilla kovin kauan. Eli treeniohjelmaa olisi hyvä vaihtaa 3-4 kk välein (tietenkään ei tarvitse kaikkia liikkeitä vaihtaa) ja sitten tehdä niin, että pystyisi lisäämään painoja aina silloin tällöin. Lihakselle voi antaa kyllä muunkinlaisia ärsykkeitä ettei aina tarvitse lisää painoa, mutta eipä niistä nyt tässä tai viesti kasvaa turhan pitkäksi.

  5. Olipa mukava lukea tälläinen yhteenveto muutoksista joita olet vähitellen tehnyt. Niinhän se menee, jos kaiken muuttaa kerralla niin helposti palaa takaisin vanhoihin tottumuksiin. Mutta kun muutokset tulevat pala kerrallaan niistä tulee se uusi tottumus.Aika monessa asiassa pystyn samaistumaan sinuun, esimerkiksi tuo light-limsa on sellainen mitä itsekin join aivan järkyttävät määrät jossain vaiheessa. Kuvittelin että sillä lähtee nälkä, mutta tosiasia oli se että se vaan pahensi sitä.Hyvää viikonjatkoa sinulle! :)

    • Moikka. Kiva jos tykkäsit :) joo muutokseen totutellaan pala palalta ;) ja toi on totta, että lilun jumominen vaan lisää mun nälkää :) Kivaa viikkoa sullekkin! :)

  6. Moikka! Mitä mieltä oot viljoista? Sopiiko ne urheilijan ruokavalioon? Oma poikaystäväni on urheilija henkeen ja vereen ja sanoo mulle joka päivä, että viljoja ei tulisi syödä koska ne on epäterveellisiä.

    • moikka. no itse syön viljoista päivittäin kauraa ja joskus ruista. vehnät oon jättänyt pois kokonaan. en mä tohon kovin kummoisesti osaa vastata :)

  7. Moikka, pakko laittaa postia kun kerta ruoasta keskustellaan :) Itsellenä on ongelmana että mitä kovempaa treenaan sitä huonommaksi ruokahalu tulee !! Outoa, mutta oon ku pikkulapsi ruokalautasen edessä… Kyllähän sitä taas toisina päivinä tulee syötyä oikein kunnolla, mutta terveellistä ruokaa saa syödä aika paljon ennenku tulee energiatarpeet täyteen!!! Ei näy kehitystä kun ei syö oikein

  8. Täällä sama ongelma kuin yllä, ruokahalu menee kovan treenin myötä. Ja nyt ottaa niin päähän tää homma, kun inbody-mittausten mukaan rasvaa on lähtenyt reippaasti mutta niin myös lihasta.. ei muuta kun jääkaapille niin pistetään ne lihakset kasvuun! ;D

    • Hmm.. outoa, mulla aina iavan kamala nälkä treenin jälkeen! joo ja totta on se että on vaikea opetella syömään oikein ja tarpeeksi! Tsemppiä! :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta