Aamun vatsajumppa kuvina

Eräs lukija pyysi kertomaan jos mulla on jonkinlainen vatsatreeni jolla olen saanut raskauden runteleman masun suht hyvin katoamaan, ja suht lyhyessä ajassa :) Ei mulla nyt varsinaista ”vatsa kesäkuntoon 2012” kampanjaa oo menossa, mutta joka aamu kun herään, ni mun päivä alkaa näin:
Nousen yleensä ennen kahdeksaa. Käyn vessassa ja juon lasin vettä. Sit teen aamuisen vatsajumpan! Teen 3 eri vatsa liikettä. Jokaista 2 x 50
Tässä siis mun aamuinen vatsajumppa kuvina ja lopussa selitys mihin kohtaan vatsassa treeni vaikuttaa:

Vatsanrutistus
Paina alaselkä kiinni lattiaan, vatsa tiukkana, ”napa selkärankaan”. Kädet niskan taakse.
Liike on pieni, nostat hartioita noin 20cm lattiasta. Niin että lavat irtoaa lattiasta. Yläasennossa jännitä vatsan ja lantionpohjan lihakset n. sekunniksi ja laskeudu hitaasti alas. Muista rauhallinen suoritustekniikka :)
Suoran vatsalihaksen yläosa

Jalkojen nosto
Taas napa selkärankaan ja alaselkä kiinni lattiaan. Kädet sivulle tai pepun alle.
Nosta jalat ylös suorana ja jännitä vatsalihaksia. Laske jalat n. 60 asteen kulmaan ja nosta ne sitten takaisin ylös. Älä laske jalkoja liian alas, jottei lantio jännity liikaa :)
Suorat ja poikittaiset vatsalihakset

Kantapään pudotus lattiaan
Käy makuulle ja nosta jalat vierekkäin ylös polvet koukussa. Paina lantio kiinni lattiaan. Laske jalat alavatsan lihaksilla vuorotellen kohti alustaa niin, että kantapäät koskettavat hetken lattiaa. Vedä vatsaa sisään koko liikkeen ajan. Muista nostaa jalat takas ylös, älä vedä. Äläkä anna kantapäiden levätä lattialla, ne vain hipaisee alustaa :)
Poikittaiset vatsalihakset ja suoran vatsalihaksen alaosa
Aamuisen vatsajumpan lisäksi teen salilla vatsat 3 kertaa viikossa. Välillä laitteessa ja välillä vatsapenkissä. Kyllä noissa on varmasti suuri syy mun vatsan muutokseen, mutta myös ruokavaliolla on osuutta asiaan :) Vielä on matkaa ”täydelliseen vatsaan” mutta kyllä mä uskon sen joskus vielä omistavani :) Toivottavasti!
Nyt viimeisen lomapäivän viettoon, ja se alkaa vaunuttelu lenkillä auringonpaisteessa! :)
Eilinen päiväkävely näytti tältä:

Sara

sara

17 vastausta artikkeliin “Aamun vatsajumppa kuvina”

  1. Heippa ! Kiitos vatsatreenistä, kaikki liikkeet on semmosia mitä mäkin voin tehdä, kun mulla on siis lievää skolioosia niin esimerkiksi istumaannousut on kiellettyjä. Itse kävin juuri salilla ekaa kertaa moneen viikkoon kun olen ollut kipeä ja lomamatkalla. Jotenkin oli tosi laiska fiilis mutta onneksi kävin, nyt on paljon parempi olo. :) Kohti kesäkuntoa siis taas.. Ihanaa kun postailet näin usein ja toteutat toiveita ! :) Olis kiva jos tekisit semmoisen ”minun päiväni” postauksen missä olis kaikki sun syömiset ja liikkumiset ja muutkin rutiinit. :) Kivaa alkanutta viikkoa!

    • heips :)kiva jos tykkäsit postauksesta. mukavaa kun ehdottelette postauksen aiheita, koitan parhaani mukaan tehdä mieleisiä postauksia aina kun mahdollista :D mukavaa alkanutta viikkoa sinullekkin :D

  2. Kyllä sä oot sissi :D Itse täällä haeskelen vasta tuntumaa salitreenauksessa ja olen saanut hirmuisesti motivaatiota tästä sun blogista, kiitos. Olen vanhempi kuin sinä, huomattavasti ylipainoinen ja vielä lapsetonkin eli lähtötilanne on aivan eri planeetalta mutta jotenkin vaan koen tämän blogisi ”omakseni” :DOlin käynyt salilla kuukauden kun ensimmäisen kerran tuli se tunne että voi kun nämä pari päivää menisivät nopeasti että pääsisi uudestaan. Ei mikään pöllömpi tunne.. Ja kyllä, tuolla piilossa on jonkin sortin vatsalihasta koska pikkasen kipottaa eilisen jäljiltä :DMukavaa maanantaita :D

    • moi!kiva jos saat motivaatiota blogistani! :) se on ihana tunne kun tykkää siitä mitä pääsee tekemään! lepopäivät on tärkeitä, joten muistetaan sillon sit kans levätä, vaikka tekis kovasti mieli salille :) uskon että saat ne vatsat kans näkymään jos kovasti haluut :) ihanaa viikkoa sullekkin ja tsemppiä treeneihin :)

  3. Oon miettiny tosi monta kertaa että mikä tuon vatsarutistuksen nimi on, se on yks tehokkaampia ja upeampia vatsareeniliikkeitä mitä tiiän <3 Mun feivöritti. En tiennyt kuin englanninkielisen-nimen vastikkeen sille, ja mihin se kohdistuu. Kuulemma juurikin pilateksessa keskitytään hyvin pitkälti poikittaisen vatsalihaksen toimimiseen :) Eikö se niin ollut, että sitähän itsessään ei voi niin kauheasti reenata, eikö se nimenomaa tuossa liikkeessä sitten tee hommia muiden avulla? Selitäppä ei niin fiksulle, miten tämä nyt oikein menikään 8)-M

    • En mä tosiaan oo mikään fiksu, ja mullekkin nää jutut on viel aika hepreaa, mutta yritän kokoajan oppia ja muistaa kaiken mitä mulle kerrotaan ja opetetaan :) Mut siis yleisimmät vatsalihasliikkeet harjoittavat suoria ja vinoja vatsalihaksia, joiden kiinteyttäminen on järkevää ryhdikkään asennon saamiseks, mut vaan syvän vatsalihaksen treenaaminen auttaa saamaan litteämmän vatsan. Syvät eli poikittaiset vatsalihakset muodostavat keskivartaloon ns.”lihaskorsetin”, joka pitää vatsan ryhdissä. Staattinen pito on hyvä treeni syville(poikittaisille) vatsalihaksille, ni kyl sitä esim niin voi treenaa.. vai mitä sä tarkoitit :)

    • Siis se liike mistä mää puhun, olikin eri. Siinä ei tehdä nostavaa liikettä, siinä vaan vedetään juurikin napa (the vacuum exercise: pulling the navel into the spine and hold.) kohti selkärankaa ja pidetään siinä. Teen vaan tän hieman erilailla, mutta onkohan nyt sitten kyse samasta – koska tuon pitäis nimenomaa vaikuttaa niihin poikittaisiin vatsalihaksiin :)

    • joo teen salilla syvät vatsat. ja toi aamujumppa ei oo mikään hikijumppa, vaan semmonen aamun käynnistys :) pitäähän niiden lihasten välillä levätäkkin :) ni salilla jokatoinen päivä niitä ”rääkätään” :)

  4. Blogisi on kivan pirteä ja siitä saa motivaatiota omaan salitreeniin :)Mua kiinnostaisi, mitä palkkaria käytät tällä hetkellä (merkki, maku jne…)? Ja käytätkö ainoastaan salitreenin jälkeen vai myös aerobisen?

  5. Mulla taitaa olla ihan naurettavan huonot vatsikset kun noi siun aamuvatsatkin on mulle liian rankkoja! :D en voi muuta sanoo ku et tuut olemaan häissä niiin hyvässä kunnossa, ku näytät jo nyt tuolta! wow :)sit vielä pikku postauspyyntö, en tiiä miten ”häähullu” oot, mut olis tosi ihanaa jos postaisit joskus vähän vaikka siitä miten hää suunnittelut menee :) tai mitä odotat häiltä tms.. kaikkee sellasta! ja jatka vaan tiivistä postailua, ihanaa kun on aina uutta luettavaa <3!

    • moikka. joo oon kyllä häähullu, tai ehkä paremminkin ”juhlien järjestäjä- hullu” :) ja kirjottelinkin jo tohon tänpäivän postaukseen et huomenna luvassa hääjuttuja ;) kiva kun viihdyt blogissani <3

  6. Moro, kirjoitin jo saman tuonne yhteen ruokapostaukseen, mut laitan nyt myös tänne. Eli osaatko sä sanoa miksi sun pitää syödä parsaa :) Kuuluu mun inhokki-kasvi listalle, ja jos siinä on jotain superia, niin lisään sitä ruokiini, mut jos ei, niin saa pysyäkin siellä :) Protskua on enemmän kuin monissa kasviksissa sekä K-vitamiinia, mut onko jotain erityistä?

    • hihi. ei mun oo pakko syödä parsaa :) mä vaan satun tykkää siitä :) se voi olla mikä vaan kukkavihannes tai vihannes ylipäätään :) parsa vaan sattuu olee mun lemppari :)ja parsassa tosiaan on proteiinia paljon, samoin on kyllä esim kukkakaalissa tai ruusukaalissa :) mut parsassa eniten :) eli sopii mulle :D

    • Huh, onneks ei siis mikään ylisuper-vihannes :) Saan hyvällä omallatunnolla edelleenkin heitellä sen pikkumiesten lautasille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta